| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sieci > Niedostarczona przesyłka

Niedostarczona przesyłka

Kwestia odpowiedzialności sprzedawcy za towar po wydaniu rzeczy przewoźnikowi jest problematyczna. Oto kilka najistotniejszych informacji, jakie mogą przydać się konsumentowi, który zamówił towar przez Internet i nie otrzymał paczki albo dotarła ona uszkodzona.

Przede wszystkim w momencie odbioru przesyłki należy dokładnie sprawdzić jej stan. Jeżeli pojawią sie jakieś zastrzeżenia należy od razu zgłosić to przewoźnikowi i sporządzić protokół odbioru

Odpowiedzialność kuriera

Przyjęcie przesyłki przez uprawnionego bez zastrzeżeń powoduje wygaśnięcie roszczeń z tytułu ubytku lub uszkodzenia, chyba że:

  • szkodę stwierdzono protokolarnie przed przyjęciem przesyłki przez uprawnionego

  • zaniechano takiego stwierdzenia z winy przewoźnika

  • ubytek lub uszkodzenie wynikło z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika

  • szkodę nie dającą się z zewnątrz zauważyć uprawniony stwierdził po przyjęciu przesyłki i w terminie 7 dni zażądał ustalenia jej stanu oraz udowodnił, że szkoda powstała w czasie między przyjęciem przesyłki do przewozu a jej wydaniem

Roszczenia z tytułu umowy przewozu przesyłek towarowych przysługują:

  • zwrot należności lub jej części – nadawcy lub odbiorcy zależnie od tego, który z nich dokonał zapłaty

  • o inne roszczenia z tytułu umowy przewozu – nadawcy lub odbiorcy zależnie od tego, któremu z nich przysługuje prawo rozporządzania przesyłką

Wysokość odszkodowania za utratę lub ubytek przesyłki nie może przewyższać wartości, jaką określa się na podstawie i w kolejności:

  • ceny wskazanej w rachunku dostawcy lub sprzedawcy albo

  • ceny wynikającej z cennika obowiązującego w dniu nadania przesyłki do przewozu bądź

  • wartości rzeczy tego samego rodzaju i gatunku w miejscu i czasie ich nadania

W przypadku gdyby przesyłka została doręczona w stanie uszkodzonym konsument może domagać się odszkodowania ustalanego w wysokości odpowiadającej procentowemu zmniejszeniu się wartości.

Oprócz powyższych odszkodowań przewoźnik jest obowiązany zwrócić przewoźne i inne koszty związane z przewozem przesyłki:

  • w razie utraty - w pełnej wysokości
  • w razie ubytku - w odpowiedniej części
  • w razie uszkodzenia - w wysokości odpowiadającej procentowi obniżenia wartości przesyłki wskutek uszkodzenia

Zadaj pytanie: Forum

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Dariusz Mojecki Kancelaria Radcy Prawnego

Kompleksowa pomoc prawna dla przedsiębiorców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »