| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sieci > Handel lekami w sieci

Handel lekami w sieci

Wysyłkowa sprzedaż produktów leczniczych OTC (tj. wydawanych bez recepty) przez apteki ogólnodostępne i punkty apteczne jest dopuszczalna. Sprzedażą detaliczną leków bez recepty mogą trudnić sie tylko uprawnione podmioty.

Sposoby składania zamówienia na produkt leczniczy dostarczany przez ogólnodostępne apteki lub punkty apteczne w ramach wysyłkowej sprzedaży:

  • w miejscu prowadzenia placówki

  • telefonicznie

  • faksem

  • za pomocą poczty elektronicznej

  • za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej placówki

Warunkiem, żeby zamówienie zostało zrealizowane jest podanie wszystkich danych znajdujących się w zamówieniu.

Obowiązki apteki

Ze względu na specyfikę prowadzonej działalności, placówki, które prowadzą sprzedaż wysyłkową produktów leczniczych zobligowane są do wykonywania pewnych obowiązków, np.:

  • zgłoszenia w terminie 14 dni przed planowanym rozpoczęciem wysyłkowej sprzedaży produktów leczniczych, do właściwego miejscowo wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego zamiaru prowadzenia wysyłkowej sprzedaży; jeśli zamówienia przyjmowane są za pośrednictwem witryny internetowej dodatkowo muszą być przestawione dane dotyczące adresu strony internetowej oraz domeny, w której ta strona jest zarejestrowana;
  • prowadzenie elektronicznej ewidencji zawierającej informacje o zamówieniach, danych o lekach bez recepty, dostawy, odbioru, zwrocie produktu;
  • posiadania odpowiednich warunków lokalowych – musi być miejsce wydzielone z izby ekspedycyjnej, pomieszczenia magazynowego lub komory przyjęć przeznaczone do przygotowania produktu leczniczego do wysyłki;
  • wyznaczenia farmaceuty lub technika farmaceutycznego, który będzie odpowiedzialny za prawidłową realizację sprzedaży wysyłkowej produktu leczniczego; do jego obowiązków należy w szczególności sprawdzenie czy sposób przygotowania wysyłki i warunki transportu są prawidłowe;
  • zapewnienie pacjentom możliwości całodobowego kontaktu telefonicznego w zakresie dotyczącym jakości i bezpieczeństwa stosowania produktu leczniczego będącego przedmiotem sprzedaży wysyłkowej;
  • w przypadku zwrotu zamówionego produktu leczniczego placówka zapewnia jego unieszkodliwienie.

Warunki bezpieczeństwa

Przy sprzedaży wysyłkowej produktów leczniczych niezwykle ważny jest sposób jego dostarczania oraz warunki transportu. Wysyłka musi odbywać się w warunkach zapewniających jakość leku oraz bezpieczeństwo jego stosowania. Produkt leczniczy powinien być należycie zapakowany, a transport produktu leczniczego powinien odbywać się w wydzielonych przestrzeniach środka transportu, zapewniających:

  • zabezpieczenie produktów leczniczych przed zanieczyszczeniami organicznymi oraz uszkodzeniami mechanicznymi, a także przed kradzieżą;
  • warunki uniemożliwiające pomieszanie i skażenie produktów leczniczych;
  • zabezpieczenie w czasie transportu przed działaniem wysokiej i niskiej temperatury, światła, wilgotności i innych niekorzystnych czynników.

Ponieważ sprzedaż produktów leczniczych wydawanych bez przepisu lekarza odbywa się w formie wysyłkowej jest to forma umowy na odległość. Tak jak w umowach tego typu w tym przypadku również przewidziane jest prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni licząc od dnia dostawy produktu leczniczego bez ponoszenia kosztów, oprócz bezpośrednich kosztów zwrotu.

Zadaj pytanie: Forum

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Invado Sp. z o.o.

Producent stolarki drzwiowej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »