| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w Święta > Co zrobić z nietrafionymi prezentami?

Co zrobić z nietrafionymi prezentami?

Zły rozmiar, czy źle dobrany kolor nie są przyczynami, które uprawniają konsumentów do reklamacji. Zwrot towar w określonym terminie od daty zakupu jest możliwy tylko wtedy, gdy takie uprawnienia przewiduje sam sprzedawca. Przeczytaj co możesz zrobić z nietrafionym prezentem.

Co można zrobić z niechcianymi prezentami? Wiele osób przy najbliższej okazji daje je w prezencie komuś innemu. Na takie przechodnie prezenty nadają się rzeczy pełnowartościowe, które po prostu z jakichś względów nam nie odpowiadają. Nie każdy chce jednak „uszczęśliwiać” nieudanym prezentem kolejne osoby. Co wtedy zrobić? A co jeżeli podarunek nie działa tak, jak powinien – od początku jest zepsuty lub nie spełnia swojej funkcji?

Zacznijmy od przypadku krawata, który ci się nie podoba czy swetra, który jest w niewłaściwym rozmiarze. Czy takie prezenty można wymienić w sklepie? Cóż, jeżeli towar jest pełnowartościowy, jego wymiana zależy tylko i wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Prawo nie nakazuje sklepom wymieniania nietrafionych prezentów. Na szczęście wiele sklepów wychodzi w tym względzie naprzeciw konsumentom i zgadza się na wymianę albo nawet na zwrot nieudanego podarku. Zasady, na jakich to robi, ustala jednak sam.

Zawsze, zanim coś kupimy, warto zapytać sprzedawcy, czy i w jakim terminie będziemy mogli zwrócić lub wymienić nieudany zakup. Jeżeli sprzedawca zgadza się na nie, poprośmy, aby z tyłu paragonu to poświadczył, przystawiając firmową pieczątkę sklepu. Takie zapewnienie ułatwi nam później wymianę lub zwrot towaru.

Całkiem inaczej sprawa przedstawia się w przypadku, gdy nasz gwiazdkowy prezent nie działa tak, jak powinien. Taką sytuację reguluje już prawo, a dokładniej Ustawa z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. Nr 141, poz. 1176 z 2002 r.). Co możemy zrobić? Taki niedziałający prezent nazywamy w języku prawniczym towarem niezgodnym z umową. Możemy go reklamować.

Reklamację zawsze składamy w sklepie, na piśmie. W pierwszej kolejności możemy żądać wymiany towaru na inny, działający, egzemplarz albo jego naprawy. Wybór należy do ciebie. Jeżeli naprawa nie jest możliwa, a drugiego takiego samego produktu nie ma, sklep musi zwrócić nam pieniądze.

Na rozpatrzenie naszej reklamacji sklep ma 14 dni. Jeżeli w tym czasie nie otrzymamy odpowiedzi, oznacza to, że sklep reklamację przyjął.

Prawo do reklamacji przysługuje ci przez dwa lata od dokonania zakupu. Ale jeśli zauważysz, że towar jest niezgodny z umową, masz dwa miesiące na powiadomienie o tym fakcie sprzedawcę.

Jeżeli prezent ma gwarancję, możesz też skorzystać właśnie z niej, a nie z prawa do reklamacji towaru niezgodnego z umową wynikającego z ustawy. To ty wybierasz, co ci się bardziej opłaca.

Zobacz serwis: Reklamacje

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Reklamację zawsze składamy w sklepie, na piśmie. W pierwszej kolejności możemy żądać wymiany towaru na inny, działający, egzemplarz albo jego naprawy.
Reklamację zawsze składamy w sklepie, na piśmie. W pierwszej kolejności możemy żądać wymiany towaru na inny, działający, egzemplarz albo jego naprawy.

KPA. Komentarz do zmian99.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Nazim

Interim manager, ekonomista, bankowiec, finansista, księgowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »