| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w Święta > Co zrobić z nietrafionymi prezentami?

Co zrobić z nietrafionymi prezentami?

Zły rozmiar, czy źle dobrany kolor nie są przyczynami, które uprawniają konsumentów do reklamacji. Zwrot towar w określonym terminie od daty zakupu jest możliwy tylko wtedy, gdy takie uprawnienia przewiduje sam sprzedawca. Przeczytaj co możesz zrobić z nietrafionym prezentem.

Co można zrobić z niechcianymi prezentami? Wiele osób przy najbliższej okazji daje je w prezencie komuś innemu. Na takie przechodnie prezenty nadają się rzeczy pełnowartościowe, które po prostu z jakichś względów nam nie odpowiadają. Nie każdy chce jednak „uszczęśliwiać” nieudanym prezentem kolejne osoby. Co wtedy zrobić? A co jeżeli podarunek nie działa tak, jak powinien – od początku jest zepsuty lub nie spełnia swojej funkcji?

Zacznijmy od przypadku krawata, który ci się nie podoba czy swetra, który jest w niewłaściwym rozmiarze. Czy takie prezenty można wymienić w sklepie? Cóż, jeżeli towar jest pełnowartościowy, jego wymiana zależy tylko i wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Prawo nie nakazuje sklepom wymieniania nietrafionych prezentów. Na szczęście wiele sklepów wychodzi w tym względzie naprzeciw konsumentom i zgadza się na wymianę albo nawet na zwrot nieudanego podarku. Zasady, na jakich to robi, ustala jednak sam.

Zawsze, zanim coś kupimy, warto zapytać sprzedawcy, czy i w jakim terminie będziemy mogli zwrócić lub wymienić nieudany zakup. Jeżeli sprzedawca zgadza się na nie, poprośmy, aby z tyłu paragonu to poświadczył, przystawiając firmową pieczątkę sklepu. Takie zapewnienie ułatwi nam później wymianę lub zwrot towaru.

Całkiem inaczej sprawa przedstawia się w przypadku, gdy nasz gwiazdkowy prezent nie działa tak, jak powinien. Taką sytuację reguluje już prawo, a dokładniej Ustawa z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. Nr 141, poz. 1176 z 2002 r.). Co możemy zrobić? Taki niedziałający prezent nazywamy w języku prawniczym towarem niezgodnym z umową. Możemy go reklamować.

Reklamację zawsze składamy w sklepie, na piśmie. W pierwszej kolejności możemy żądać wymiany towaru na inny, działający, egzemplarz albo jego naprawy. Wybór należy do ciebie. Jeżeli naprawa nie jest możliwa, a drugiego takiego samego produktu nie ma, sklep musi zwrócić nam pieniądze.

Na rozpatrzenie naszej reklamacji sklep ma 14 dni. Jeżeli w tym czasie nie otrzymamy odpowiedzi, oznacza to, że sklep reklamację przyjął.

Prawo do reklamacji przysługuje ci przez dwa lata od dokonania zakupu. Ale jeśli zauważysz, że towar jest niezgodny z umową, masz dwa miesiące na powiadomienie o tym fakcie sprzedawcę.

Jeżeli prezent ma gwarancję, możesz też skorzystać właśnie z niej, a nie z prawa do reklamacji towaru niezgodnego z umową wynikającego z ustawy. To ty wybierasz, co ci się bardziej opłaca.

Zobacz serwis: Reklamacje

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

HAYS Poland

Doradztwo personalne

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »