| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w Święta > Wielkanoc. Jak reklamować żywność? – cz. 1

Wielkanoc. Jak reklamować żywność? – cz. 1

Podstawowym prawem konsumenta jest reklamacja. Dotyczy to nie tylko takich produktów jak odzież, czy obuwie. Reklamować można żywność, także tę kupioną luzem. Zobacz jakie masz prawa?

Tak jak i inne produkty, także żywność jest przedmiotem sprzedaży konsumenckiej, co oznacza że również może być reklamowana. Wie o tym każdy, który wrócił do sklepu z przeterminowanym jogurtem, czy innym produktem. Nie każdy jednak wie, że terminy w jakich można reklamować żywność różnią się od tych ogólnych.

Zgodnie z art. 9 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej kupujący, w przypadku stwierdzenia niezgodności towaru z umową, powinien ten fakt zgłosić sprzedawcy przed upływem dwóch miesięcy. Co oczywiste tak długi termin na zgłoszenie nieprawidłowości w przypadku żywności nie miałby żadnego sensu. Stąd też w przypadku produktów żywnościowych, obowiązując znacząco krótsze terminy, ustalone w drodze rozporządzenia ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej.

Zobacz serwis: Konsument w święta

Zgodnie z tym rozporządzeniem należy zawiadomić sprzedawcę niezwłocznie o stwierdzeniu niezgodności towaru z umową. Niemniej jednak ustawodawca daje nam, konsumentom, pewien margines swobody. Zgodnie z treścią rozporządzenia zgłoszenie niezgodności powinno nastąpić nie później niż w terminie 3 dni.

Obliczenie 3-dniowego terminu, jaki przysługuje w każdym przypadku sprzedaży żywności, będzie jednak wyglądało różnie w zależności od poszczególnych produktów. Znaczenie ma tutaj bowiem fakt, czy reklamacja dotyczy towaru pakowanego, czy sprzedawanego luzem.

Reklamacji podlegają także towary sprzedawane luzem. Reklamacja żywności powinna być możliwa nie tylko w sklepie sieciowy, lecz również w sklepie osiedlowym, czy u sprzedawcy na targu. Wszystkie te podmioty prowadzą działalność gospodarczą i podlegają obowiązkom wynikającym z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

Zobacz: Dlaczego warto zatrzymać paragon?

W przypadku towarów pakowanych termin trzydniowy będzie się liczył od dnia otwarcia opakowania. Z kolei w przypadku towarów sprzedawanych luzem, termin na zgłoszenie reklamacji będzie się liczył od dnia dokonania zakupu.

Zawiadomienie o niezgodności towaru można złożyć do nie później niż przed upływem daty minimalnej trwałości produktu lub terminu jego przydatności do spożycia. Po ich upływie nasze uprawnienia do reklamacji towaru niezgodnego z umową nie będą uwzględnione. Warunek ten nie odnosi się do towarów, które nie posiadają takich terminów.

Szukasz przepisów na Wielkanoc? Zajrzyj na gotujmy.pl

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Edyta Grymel

Prawnik, specjalista prawa rodzinnego i gospodarczego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »