| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w Święta > Zwrot nietrafionego prezentu

Zwrot nietrafionego prezentu

Zwrot nietrafionego prezentu to coraz częstszy problem w okresie po Świętach Bożego Narodzenia. Mimo bardzo szerokiej oferty handlowej trudno odpowiedzieć na potrzeby obdarowanego i trafić w jego gust. Jak zgodnie z prawem i skutecznie zwrócić prezent świąteczny, z którego nie jesteśmy zadowoleni?

Umowne prawo odstąpienia od umowy

Sytuacja konsumenta, który chce zwrócić pełnowartościowy produkt w sklepie stacjonarnym jest mniej korzystna. Obowiązujący stan prawny gwarantuje prawo do namysły tylko w przypadkach umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa oraz umów zawieranych na odległość (tj. umów zawieranych przez Internet). W przypadku tradycyjnego sklepu stacjonarnego klient może skorzystać jedynie z tzw. umownego prawa odstąpienia od umowy. Jego zasady i warunki określa bądź sama umowa bądź regulamin sklepu. Sklepy (głównie te sieciowe) gwarantują konsumentom prawa do zwrotu nieużywanego towaru w ciągu 10, 14, 28 czy 30 dni. W każdym przypadku warto zapoznać się z treścią regulaminu danego sklepu i korzystać z przysługujących praw.

Jak zwrócić prezent do sklepu?

W przypadku każdego zwrotu towaru (zarówno do sklepu stacjonarnego jak i internetowego) konsument powinien dysponować dowodem dokonania zakupu (paragonem, fakturą czy choćby wyciągiem z rachunku bankowego). Towar powinien posiadać wszystkie oryginalne metki. Może być jednak rozpakowany (zwłaszcza w przypadku zakupów przez Internet). Powyższy pogląd wyprowadzić można w najnowszego orzecznictwa SOKIK, tj. wyrok z dnia 17 listopada 2014 r., XVII AmA 136/13. Konsument, dokonujący przedświątecznych zakupów przez Internet nie ma – zdaniem SOKIK – możliwości obejrzenia i sprawdzenia produktu przed zawarciem transakcji. Zatem prawo rozpakowania, przymierzenia i oceny przydatności towaru przysługuje mu po odebraniu przesyłki.

Polecamy serwis: Konsument i umowy

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. 2014 poz. 827).

Ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. 2000 nr 22 poz. 271 ze zm.).

Wyrok SOKIK z dnia 12 czerwca 2014 r., o sygnaturze akt XVII AmA 26/13.

Wyrok SOKIK z dnia 17 listopada 2014 r., XVII AmA 136/13

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Daniel Kotyras

Dyrektor ds. Marketingu i PR w NetArt

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »