| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w Święta > Zwrot nietrafionego prezentu

Zwrot nietrafionego prezentu

Zwrot nietrafionego prezentu to coraz częstszy problem w okresie po Świętach Bożego Narodzenia. Mimo bardzo szerokiej oferty handlowej trudno odpowiedzieć na potrzeby obdarowanego i trafić w jego gust. Jak zgodnie z prawem i skutecznie zwrócić prezent świąteczny, z którego nie jesteśmy zadowoleni?

Prezent z Internetu

Zainteresowanie dokonaniem świątecznych zakupów przez Internet systematycznie wzrasta. Konsumenci coraz chętniej korzystają z tej formy zakupów a także łączącej się z nią rozszerzonej ochrony prawnej. Jej głównym przejawem jest przysługujące klientowi tzw. prawo do namysłu. Polega ono na tym, że kupujący ma prawa w ciągu 10 dni zwrócić pełnowartościowy towar. Nie musi przy tym podawać przyczyny swojej decyzji. Jeśli więc uda nam się wyrobić we wskazanym wyżej terminie (który liczony jest od daty otrzymania towaru od sprzedającego), jesteśmy w komfortowej sytuacji.

Zobacz również: Odstąpienie od umowy a osobisty odbiór towaru

Warto w tym miejscu wskazać, że towary zakupione po 25 grudnia 2014 roku będzie można zwrócić nie w ciągu 10 a w ciągu 14 dni. Taka – korzystna dla konsumentów – zmiana wynika z wejścia w życie nowej ustawy o prawach konsumenta. Jeśli sprzedający nie poinformuje o przysługujących uprawnieniach, wówczas termin ulega wydłużeniu aż do 12 miesięcy (obecnie do 3 miesięcy).

Jak zwrócić świąteczny prezent?

Skuteczne odstąpienie od umowy na odległość wymaga wysłania do sprzedawcy pisemnego oświadczenia. Warto – głównie ze względów dowodowych – wysłać je listem poleconym ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Drugim warunkiem jest zwrot towaru. Niestety koszty przesyłki zwrotnej obciążają samego konsumenta.

Odbiór osobisty prezentu z Internetu

Odbiór osobisty, co do zasady, nie wyłącza możliwości odstąpienia od umowy. Decydujący jest w tym przypadku sam sposób zawarcia umowy – fakt, czy została ona zawarta przez Internet (na odległość), czy w chwili odbioru towaru-prezentu, w siedzibie przedsiębiorcy. Takie stanowisko potwierdził Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w wyroku z dnia 12 czerwca 2014 r., o sygnaturze akt XVII AmA 26/13. SOKIK stwierdził, że przysługiwanie prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa nie jest zależne od wybranego sposobu dostawy towaru.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Brak możliwości zwrotu prezentu

Wobec niektórych kategorii świątecznych prezentów prawo odstąpienia od umowy zostało wyłączone. Konsument nie może zwrócić m.in.: prezentów wykonanych na specjalne zamówienie oraz żywności (ich charakter nie pozwala na zwrot, mogą ulec szybkiemu zepsuciu).

Zwrot prezentu do sklepu stacjonarnego

Zakupy przez Internet uzupełniają (nie wypierają) tradycyjne formy handlu. Konsumenci coraz częściej decydują się na zakupu online po uprzednim obejrzeniu i przymierzeniu towaru w sklepie stacjonarnym. Jak kształtuje się sytuacja osoby niezadowolonej ze świątecznego podarku, który został kupiony w stacjonarnej placówce sklepu?

Lepsza ochrona konsumentów - 25 grudnia 2014

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Skuteczne cv

Przygotowujemy do zmiany pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »