| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w UE > Jak sprawdzić ceny w UE

Jak sprawdzić ceny w UE

Obecnie wiele produktów m.in. samochodów można kupić poza granicami kraju za atrakcyjną cenę. Warto jest najpierw dobrze przyjrzeć się ofercie i upewnić jakie prawa nam przysługują.

Sprawdzając ceny konkretnego modelu samochodu można szukać informacji bezpośrednio na stronach internetowych danego producenta. Sytuacja jest bardziej utrudniono jeśli poszukujemy auta używanego. Wtedy pozostaje nam szukanie na zagranicznych portalach, które zajmują się wyszukiwaniem i porównywaniem cen konkretnych produktów. Można zgłosić się do lokalnych organizacji konsumenckich z zapytaniem czy którąś z tych stron jest w stanie polecić.

Oprócz tego można zaczerpnąć informacji ze specjalnego sprawozdania na temat cen samochodów. Przygotowuje je Komisja Europejska i przedstawia ono dane o tym, w których krajach ceny aut są najwyższe, a w których najniższe.

Bardzo ważne są informacje o cenie danej rzeczy. Tym czynnikiem najczęściej się sugerujemy przy wyborze produktu. Należy pamiętać, że przedsiębiorca ma obowiązek przedstawić cenę sposób widoczny. Ponadto cena ta powinna zawierać wszystkie niezbędne jej składniki, tzn. kwotę podatku od towarów i usług – VAT. Jeżeli rzeczy sprzedawane są luzem, dotyczy to np. słodyczy, wędlin, paliwa, powinna być wystawiona cena jednostkowa. Określa ona cenę za kilogram lub litr.

Warto pamiętać o tym, że kupując towary za granicą, ale na obszarze UE cena, którą płacimy jest ceną całkowitą, tzn. nie trzeba zwracać VAT ani dopłacać ceł przywozowych. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku wwozu towarów spoza UE, np. gdy sprowadzamy jakąś rzecz z USA. Ta zasada ta obowiązuje niezależnie od tego, czy sami wybieramy się do innego kraju, np. Francji po samochód, czy też cała transakcja odbywa się za pośrednictwem internetu albo przez telefon. 

Kupując towar od przedsiębiorcy mamy 2 letni okres ochronny. To znaczy, że jeżeli samochód zakupiony w Niemczech po 5 miesiącach użytkowania popsuje się nam, to mamy prawo zgłosić reklamacje do sprzedawcy. Niekiedy będzie może się to okazać dość kłopotliwe ze względu na odległość dzielącą nas od sklepu, w którym daną rzec zakupiliśmy. Wówczas możemy odnieść się do gwarancji, jeżeli taką otrzymaliśmy. Przy czym warunki gwarancji określa najczęściej sam producent. W związku z tym może się ona nieco różnić od zapisów karty gwarancyjnej innego producenta samochodów. Należy zawsze zwracać uwagę na czas trwania gwarancji, nasze prawa, to czego możemy się od gwaranta domagać jeśli usterka się pojawi oraz czy jej zasięg terytorialny obejmuje nasz kraj.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Marzec Małgorzata

Specjalista ds. HR i PR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »