| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w UE > Będziesz wiedział z jakiej mąki jesz chleb

Będziesz wiedział z jakiej mąki jesz chleb

Pewnego dnia w nieodległej przyszłości Europejczycy, kupując bochenek chleba, będą mogli sprawdzić, skąd pochodzi użyta do jego wypieczenia mąka.

Unia Europejska rozważa rozszerzenie zakresu stosowania etykiet artykułów spożywczych tak, aby obejmowały one również informację o miejscu pochodzenia produktu rolnego. Projekt ten powstał w następstwie ogólno-unijnych konsultacji na temat kwestii bezpieczeństwa żywności. Wynika z nich, że rolnicy, producenci i konsumenci domagają się powszechniejszego stosowania zasady podawania miejsca uprawy rolnej.

Etykiety nie wskazywałyby miejsca przetworzenia danego produktu, lecz kraj, z którego pochodzi produkt rolny. Takie oznakowanie już obowiązuje w odniesieniu do niektórych artykułów żywnościowych sprzedawanych w UE, takich jak nieprzetworzone mięso wołowe, drobiowe, owoce, warzywa, jaja, miód, wino i oliwa z oliwek.

W swoim komunikacie Komisja zapewnia przetwórców i sprzedawców detalicznych, że uwzględni ich obawy co do trudności z ustaleniem miejsca pochodzenia składników zawartych w przetworzonej żywności.

Wymogi UE w zakresie produkcji rolnej są jednymi z najsurowszych na świecie. Wielu konsumentów podważa jednak jakość produktów sprowadzanych spoza UE głównie z powodu obaw, jakie w ostatnich latach wzbudziły skandale związane z przypadkami importowanej żywności.

Europejscy rolnicy lubią stosować etykiety, ponieważ podnoszą one atrakcyjność ich wyrobów, zarówno w UE, jak i poza nią. Wielu z nich życzyłoby sobie, aby oznaczenia były bardziej szczegółowe i wskazywały konkretny region, z którego pochodzi dany produkt rolny.

W opublikowanym komunikacie Komisja proponuje też położenie kresu zamieszaniu, jakie panuje na rynku unijnym z powodu różnorodności istniejących etykiet żywności. Wiele krajów, jak również wielu producentów i sprzedawców detalicznych przyjęło własne systemy oznakowania, które odbiegają od systemów unijnych.

Komisja zamierza znieść unijną etykietę służącą wyróżnieniu oraz ochronie nazw produktów tradycyjnych. Odkąd w 1992 wprowadzono ten system, zarejestrowano w nim zaledwie dwadzieścia nazw. Należą do nich: tradycyjne fińskie pieczywo, ser mozzarella produkowany według tradycyjnego przepisu włoskiego oraz niektóre gatunki belgijskiego piwa.

Poddane weryfikacji mają zostać również unijne etykiety zawierające informacje o geograficznym pochodzeniu produktu. Do produktów opatrzonych takim logo należą m.in.: ser camembert pochodzący z regionu Normandii we Francji, szynka prosciutto z Parmy we Włoszech, oliwa z oliwek kalamata z Grecji; szkocka wołowina scotch beef z Wielkiej Brytanii i kiełbasa bratwurst z Norymbergii w Niemczech.

Obecnie trwają prace nad logo dla żywności ekologicznej. Od 2010 r. będzie ono obowiązkowe dla wszystkich produktów sprzedawanych w UE jako ekologiczne.

Konkurs na unijne logo żywności ekologicznej

Źródło: Komisja Europejska

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Bogacz Bartoszewicz Kancelaria Radców Prawnych

Obsługa prawna klientów indywidualnych i przedsiębiorców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »