| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama

Czechy

Sprawdź czy prawa konsumentów w innych krajach Unii Europejskiej różnią się od polskich przepisów. Na przykład czy możesz zwrócić towar do sklepu w określonym terminie? Zobacz na co warto zwracać uwagę dokonując zakupów poza granicami Polski.

Czechy wdrożyły Dyrektywę 1999/44/WE dotyczącą sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji. W wyniku przyjęcia powyższych przepisów minimalny okres gwarancji wynosi w przypadku towarów 2 lata. Przyjmuje się, że każdy brak zgodności, który uwidocznił się w ciągu 6 miesięcy od daty dostawy, istniał w chwili dostawy, o ile nie dowiedziono inaczej. W tym okresie konsument ma prawo do przywrócenia zgodności towaru.

Konsument może żądać wolnej od opłat naprawy lub wymiany towaru. Istotne dla konsumentów jest również to, że po upływie okresu 6 miesięcy nadal objęci są ochroną przed wadliwymi produktami. Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności w ciągu 2 lat od dostawy towaru. Jednakże, wówczas to konsument musi udowodnić, że brak zgodności istniał w momencie dostawy.

Dobrowolne gwarancje udzielane przez producentów nie mogą ograniczać ustawowych praw konsumentów. W Republice Czeskiej sprzedawca powinien dokonać naprawy lub zastąpienia najpóźniej w ciągu 30 dni, w innym przypadku konsument ma prawo odstąpić od umowy.

Wymiana towaru

Wymiana zależy od dobrej woli sprzedawcy. Konsument powinien pytać o taką możliwość podczas dokonywania zakupu i poprosić o potwierdzenie zgody sprzedawcy na paragonie.

Ceny

Obowiązującą w Czechach waluta jest korona czeska (skrót CZK). Ceny muszą być umieszczone w widoczny sposób. W dużych sklepach (o powierzchni ponad 400 m kw) na produktach żywnościowych musi być również umieszczona cena za jednostkę (cena za litr, kilogram itd.). Konsument ma prawo domagać się otrzymania towaru za cenę widniejącą na metce. Cena musi uwzględniać podatek VAT. Sprzedawca ma obowiązek wydać paragon tylko na prośbę konsumenta.

Podatek

Większość towarów i usług jest w Czechach obłożona 19% podatkiem od wartości dodanej – VAT (daň z přidané hodnoty – DPH). W przypadku niektórych produktów (jak żywność, książki, czasopisma) oraz nielicznych usług stawka podatku VAT wynosi 5%.

Formy płatności

Najpopularniejszą forma płatności w Czechach jest płatność gotówką. W wielu punktach akceptowane są również karty kredytowe i debetowe. Jeżeli klient płaci kartą kredytową, obsługa może poprosić o okazanie dokumentu tożsamości.

Wyprzedaże

Przepisy nie regulują terminów wyprzedaży. Sklepy w Czechach mogą być czynne w dowolnych godzinach.

Typowe godziny otwarcia sklepów

Poniedziałek – Piątek: 08:00 – 18:00

Sobota: 08:00 – 11:00

Godziny otwarcia sklepów różnią się w zależności od rejonu oraz rodzaju sklepu. Niektóre sklepy są czynne non-stop (24h/dobę).

Typowe godziny pracy banków

Poniedziałek – Piątek: 08:00 – 16:30

Godziny pracy urzędów pocztowych

Poniedziałek – Piątek 08:00 – 18:00

Sobota: 08:30 – 11:00

Kaucja

Od niektórych szklanych butelek pobierana jest kaucja (3 CZK = 0.10 EUR). Nie pobiera się natomiast kaucji od puszek i plastikowych toreb.

Informacja turystyczna

www.czech.cz

www.czechtourism.com

www.consumers.cz

 

 

 

 

 

Źródło: Europejskie Centrum Konsumenckie

 

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Pietrusiński

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »