| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama

Austria

Sprawdź czy prawa konsumentów w innych krajach Unii Europejskiej różnią się od polskich przepisów. Na przykład czy możesz zwrócić towar do sklepu w określonym terminie? Zobacz na co warto zwracać uwagę dokonując zakupów poza granicami Polski.

Austria wdrożyła Dyrektywę 1999/44/WE dotyczącą sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji. Jej zasady obowiązują w przypadku umów pomiędzy wszelkimi stronami. Firmy nie mogą uszczuplać lub ograniczać praw konsumentów. W wyniku przyjęcia powyższych przepisów minimalny okres gwarancji wynosi w przypadku towarów 2 lata.

Przyjmuje się, iż każdy brak zgodności, który uwidocznił się w ciągu 6 miesięcy od daty dostawy, istniał w chwili dostawy, o ile nie dowiedziono inaczej. W tym okresie konsument ma prawo do przywrócenia zgodności towaru.Konsument może żądać wolnej od opłat naprawy lub wymiany towaru. Istotne dla konsumentów jest również to, iż po upływie okresu 6 miesięcy nadal objęci są oni ochroną przed wadliwymi produktami. Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności w ciągu 2 lat od dostawy towaru. Jednakże, wówczas to konsument musi udowodnić, że brak zgodności istniał w momencie dostawy.

Dobrowolne gwarancje udzielane przez producentów nie mogą ograniczać ustawowych praw konsumentów.

Wymiana towaru

Jeżeli towar nie jest wadliwy, konsument nie ma prawa, w świetle przepisów prawnych, do jego wymiany lub zwrotu pieniędzy. Wymiana towaru zależy od dobrej woli sprzedawcy. Konsumenci powinni otrzymywać pisemne potwierdzenie zgody sprzedawcy na wymianę, na przykład w formie notatki na paragonie.

Ceny

Obowiązującą w Austrii waluta jest euro.  Cena musi być umieszczona na towarze i wyraźnie określać cenę za sztukę / za jednostkę (litr, kilogram, itp.). Zgodnie z austriackim prawem umów, metka z ceną nie stanowi oferty w rozumieniu prawnym, a w związku z tym konsumenci nie mogą żądać otrzymania danego produktu za cenę widniejąca na metce. Jednakże, jeżeli sprzedawca nie sprzeda towaru za cenę widniejącą na metce, może to stanowić naruszenie prawa konkurencji i podlegać ściganiu przez odpowiednie organy. Cena musi uwzględniać podatek VAT i inne opłaty (cena brutto). Sprzedawca jest zobowiązany wydać konsumentowi paragon.

Podatek

Większość towarów i usług obłożona jest w Austrii 20% podatkiem od wartości dodanej VAT (podatek obrotowy, czyli Umsatzsteuer – USt. Lub podatek od wartości dodanej, czyli Mehrwertsteuer – MwSt.). Sprzedaż żywności, książek, zwierząt, roślin, dzieł sztuki itd. obłożona  jest w Austrii 10% podatkiem VAT.

Formy płatności

Najpopularniejszymi formami płatności w Austrii są gotówka, karty debetowe oraz kredytowe (w większości sklepów obowiązuje limit w wysokości około €400). Dokonując płatności kartą kredytową, konsumenci nie są zobowiązani do okazywania dokumentu tożsamości.

Wyprzedaże

W Austrii nie ma ustalonych terminów wyprzedaży.

Typowe godziny pracy sklepów

Poniedziałek – Piątek: 09:00 – 19:00

Sobota: 09:00 – 12:00 (małe sklepy)

09:00 – 17:00 (duże sklepy)

Niedziela: nieczynne

Typowe godziny pracy banków

Poniedziałek – Piątek: 08:00 – 15:00

Czwartek: 08:00 – 17:30

Sobota – Niedziela: nieczynne

Godziny pracy urzędów

Poniedziałek – Piątek: 08:00 – 18:00

Soboty: 08:00 – 12:00*

*duże urzędy

Kaucja

Za niektóre rodzaje butelek pobierana jest kaucja.

Informacja turystyczna

www.urlaub.at/info

www.info.wien.at

 

 

 

 

 

 

 

Źródło: Europejskie Centrum Konsumenckie

 

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Anna Sosnowska Kancelaria Radcy Prawnego

radca prawny, ekspert prawa pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »