| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama

Malta

Sprawdź czy prawa konsumentów w innych krajach Unii Europejskiej różnią się od polskich przepisów. Na przykład czy możesz zwrócić towar do sklepu w określonym terminie? Zobacz na co warto zwracać uwagę dokonując zakupów poza granicami Polski.

Malta wdrożyła Dyrektywę 1999/44/WE dotyczącą sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji. Oznacza to, że w przypadku towarów zakupionych przez konsumentów minimalny okres gwarancji wynosi 2 lata. Zgodnie z Ustawą o sprawach konsumenckich sprzedawcy są zobowiązani dostarczać towary zgodne z opisem oraz specyfikacjami zawartymi w umowie sprzedaży.

W przypadku, gdy sprzedawca dostarczył produkt, który w momencie dostawy nie był zgodny z umową sprzedaży, konsument ma prawo do przywrócenia zgodności towaru poprzez wolną od opłat naprawę lub zastąpienie. Jeżeli naprawa lub zastąpienie nie mogą być przeprowadzone, konsument ma wówczas prawo do obniżki ceny zakupionego towaru lub unieważnienia umowy sprzedaży. Jeżeli brak zgodności uwidocznił się w ciągu 6 miesięcy od daty dostawy, przyjmuje się, że istniał w chwili dostawy, o ile nie dowiedziono inaczej.

Po upływie 6 miesięcy konsumenci nadal objęci są ochroną przed ukrytymi wadami towarów. Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności przez okres 2 lat od dostawy. Jednakże po upływie pierwszych sześciu miesięcy to konsument musi udowodnić, że brak zgodności istniał w momencie dostawy. Dobrowolne gwarancje udzielane przez sprzedawców, zwane również gwarancjami handlowymi (‘commercial guarantees’), nie mogą ograniczać ustawowych praw konsumentów. Sprzedawcy udzielają konsumentom gwarancji handlowych na zasadzie dobrej woli. Taka gwarancja w żaden sposób nie może działać na niekorzyść konsumenta.

Wymiana towaru

Sprzedawca nie jest prawnie zobowiązany do wymiany towaru, jeżeli nie jest on wadliwy.

Ceny

Obowiązującą na Malcie walutą jest lira maltańska. Ceny muszą być umieszczone w sposób widoczny. Konsument może domagać się otrzymania produktu za cenę widniejącą na metce. Ceny muszą uwzględniać podatek. Jeżeli cena nie obejmuje wszystkich opłat, powinno to być jasno określone na metce lub w reklamie. Sprzedawca ma obowiązek wydać konsumentowi paragon.

Podatek

Większość towarów i usług jest na Malcie obłożona 18% podatkiem od wartości dodanej – VAT.

Formy płatności

Najpopularniejszymi formami płatności na Malcie są gotówka, czeki oraz karty kredytowe.

Wyprzedaże

Okresy wyprzedaży na Malcie nie są regulowane przepisami prawa. Sklepy mogą prowadzić wyprzedaże w dowolnym okresie.

Typowe godziny pracy sklepów

Poniedziałek – Niedziela: 09:00 – 13.00

16:00 – 19.00

W okresie przed Świętami Bożego Narodzenia sklepy są czynne do 22:00.

Typowe godziny pracy banków

Poniedziałek – Sobota: 08:30 – 13:00

Niektóre filie są czynne w wybrany dzień tygodnia po południu przez około 3 h.

Godziny pracy urzędów pocztowych

Poniedziałek – Sobota: 07:30 – 13:00

Kaucja

Za butelki pobierana jest kaucja. Szereg dóbr konsumpcyjnych, takich jak sprzęt AGD, plastikowe torby i puszki, obłożonych jest podatkiem ekologicznym.

Informacja turystyczna

www.visitmalta. com

 

 

 

 

 

 

Źródło: Europejskie Centrum Konsumenckie

 

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Czopik

Rajdowy Mistrz Polski, właściciel Szkoły Bezpiecznej Jazdy SBJ

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »