| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama

Holandia

Sprawdź czy prawa konsumentów w innych krajach Unii Europejskiej różnią się od polskich przepisów. Na przykład czy możesz zwrócić towar do sklepu w określonym terminie? Zobacz na co warto zwracać uwagę dokonując zakupów poza granicami Polski.

Holandia wdrożyła Dyrektywę 1999/44/WE dotyczącą sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z nią gwarancji. W wyniku przyjęcia powyższych przepisów minimalny okres gwarancji wynosi w przypadku towarów 2 lata. Przyjmuje się, że każdy brak zgodności, który uwidocznił się w ciągu 6 miesięcy od daty dostawy, istniał w chwili dostawy, o ile nie dowiedziono inaczej. W tym  okresie konsument ma prawo do przywrócenia zgodności towaru.

Konsument może żądać wolnej od opłat naprawy lub wymiany towaru. Istotne dla konsumentów jest również to, że po upływie okresu 6 miesięcy nadal objęci są ochroną przed wadliwymi produktami. W Holandii nie ustalono czasowego limitu tej ochrony, co oznacza, że okres odpowiedzialności sprzedawcy może być dłuższy niż standardowe 2 lata. Jednakże, wówczas to konsument musi udowodnić, że brak zgodności istniał w momencie dostawy.

Dobrowolne gwarancje udzielane przez producentów nie mogą ograniczać ustawowych praw konsumentów.

Wymiana towaru

Sprzedawcy nie są prawnie zobowiązani do wymiany towaru. Jest ona uzależniona od dobrej woli sprzedawcy.

Ceny

Obowiązującą w Holandii walutą jest euro. Cena produktu musi być umieszczona na metce. Konsument może domagać się otrzymania produktu za cenę widniejącą na metce. Jeżeli na produkcie znajdują się dwie ceny, konsument może domagać się zapłacenia niższej z nich, chyba że jest to cena nieproporcjonalna do prawdziwej wartości produktu. Ceny muszą uwzględniać podatek VAT (po holendersku BTW). Sprzedawca ma obowiązek wydać konsumentowi paragon.

Podatek

Większość towarów i usług jest w Holandii obłożona 19% podatkiem od wartości dodanej – VAT (Belasting over de Toegevoegde Waarde – BTW).

W przypadku produktów żywnościowych stawka podatku VAT wynosi 6%.

Formy płatności

Najpopularniejszymi formami płatności są w Holandii gotówka, karty kredytowe oraz debetowe. Płacąc kartą kredytową lub debetową, konsument może zostać poproszony o okazanie dokumentu tożsamości. Niektóre sklepy i restauracje nie przyjmują płatności kartami kredytowymi.

Wyprzedaże

Wyprzedaże odbywają się 2 razy w roku: zimą i latem. Okres trwania wyprzedaży nie jest ściśle określony. Wyprzedaże zimowe odbywają się w grudniu i styczniu, natomiast wyprzedaż letnia na przełomie lipca i sierpnia.

Typowe godziny pracy sklepów

Poniedziałek: 13:00 – 18:00

Wtorek- Piątek: 09:00 – 18:00

Sobota: 09:00 – 17:00

Typowe godziny pracy banków

Poniedziałek – Piątek: 09:00 – 17:00

Godziny pracy urzędów pocztowych

Poniedziałek – Piątek: 09:00 – 18:00

Sobota: 09:00 – 12:00 (duże urzędy)

Kaucja

Niemal za wszystkie butelki pobierana jest kaucja, poza butelkami od wina. Nie pobiera się kaucji za puszki i plastikowe torby.

Informacja turystyczna

www.holland.com

 

 

 

 

 

 

 

 

Źródło: Europejskie Centrum Konsumenckie

 

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Andrzej Łukaszewicz

Ekspert z zakresu zamówień publicznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »