| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama

Hiszpania

Sprawdź czy prawa konsumentów w innych krajach Unii Europejskiej różnią się od polskich przepisów. Na przykład czy możesz zwrócić towar do sklepu w określonym terminie? Zobacz na co warto zwracać uwagę dokonując zakupów poza granicami Polski.

Hiszpania wdrożyła Dyrektywę 1999/44/WE dotyczącą sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji. W wyniku przyjęcia powyższych przepisów minimalny okres gwarancji wynosi w przypadku towarów 2 lata. Przyjmuje się, że każdy brak zgodności, który uwidocznił się w ciągu 6 miesięcy od daty dostawy, istniał w chwili dostawy, o ile nie dowiedziono inaczej. W tym okresie konsument ma prawo do przywrócenia zgodności towaru.

Konsument może żądać wolnej od opłat naprawy lub wymiany towaru. Istotne dla konsumentów jest również to, że po upływie okresu 6 miesięcy nadal objęci są ochroną przed wadliwymi produktami. Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności w ciągu 2 lat od dostawy towaru. Jednakże, wówczas to konsument musi udowodnić, że brak zgodności istniał w momencie dostawy.

Dobrowolne gwarancje udzielane przez producentów nie mogą ograniczać ustawowych praw konsumentów.

Wymiana towaru

Konsument może zdecydować czy woli wymianę towaru czy jego naprawę, jeżeli produkt nie jest zgodny z umową, pod warunkiem że któraś z powyższych opcji nie okaże się niemożliwa do zrealizowania lub jej koszty nie będą nieproporcjonalne.

Ceny

Walutą obowiązującą w Hiszpanii jest euro. Cena musi być wyraźnie widoczna, czytelna i jednoznaczna. Ze względów bezpieczeństwa jubilerzy, sprzedawcy futer oraz innych bardzo drogich produktów nie mają obowiązku wystawiania cen. Konsument może domagać się otrzymania produktu za cenę widniejącą na metce. Jeżeli nie oznaczono inaczej, przyjmuje się, że widniejąca cena zawiera podatek VAT. Sprzedawca musi wydać konsumentowi paragon, dlatego konsument zawsze powinien go żądać. Paragon jest jedynym dokumentem umożliwiającym konsumentowi udowodnienie, że nabył dany produkt oraz dochodzenie reklamacji w przypadku braku zgodności.

Podatek

Większość towarów i usług jest w Hiszpanii obłożona 16% podatkiem od wartości dodanej – VAT (Impuesto sobre el valor anadido – IVA). Stawka podatku VAT na towary żywnościowe (poza alkoholem) i usługi gastronomiczne wynosi 7%. Stawka podatku VAT na niektóre podstawowe towary żywnościowe, książki, gazety, czasopisma oraz lekarstwa wynosi 4%.

Formy płatności

Najpopularniejszymi formami płatności są gotówka, karty kredytowe oraz debetowe. Czeki są mniej popularne. Płacąc kartą kredytową lub debetową, konsument może zostać poproszony o okazanie dokumentu tożsamości.

Wyprzedaże

Wyprzedaże odbywają się 2 razy w roku, zimą i latem. Wyprzedaż zimowa: styczeń – marzec. Wyprzedaż letnia: lipiec – sierpień. Terminy wyprzedaży są odmienne w każdym autonomicznym obszarze.

Typowe godziny pracy sklepów

Poniedziałek – Sobota: 09:30 – 13:30

                                      17:00 – 20:30

Domy towarowe i galerie handlowe są czynne bez przerwy w godzinach: 10:00 – 22:00

Typowe godziny pracy banków

Poniedziałek – Piątek: 08:30 – 14:00

W niektórych obszarach autonomicznych część filii banków jest czynna również po południu oraz w soboty rano, poza okresem kwiecień-wrzesień.

Godziny pracy urzędów pocztowych

Pon – Sob: 08:30 – 14:30 (w  dużych miastach urzędy pocztowe pracują bez przerwy w godzinach 08:30 – 20:30)

Kaucja

Nie pobiera się kaucji od butelek i puszek. Nie ma kaucji za plastikowe torby, choć niektóre supermarkety pobierają za nie niewielkie opłaty.

Informacja turystyczna

www.tourspain.es

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Źródło: Europejskie Centrum Konsumenckie

 

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Fabryka Motywacji

Szkolenia, rekrutacja, coaching i mentoring, doradztwo HR, doradztwo biznesowe.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »