| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama

Włochy

Sprawdź czy prawa konsumentów w innych krajach Unii Europejskiej różnią się od polskich przepisów. Na przykład czy możesz zwrócić towar do sklepu w określonym terminie? Zobacz na co warto zwracać uwagę dokonując zakupów poza granicami Polski.

Włochy wdrożyły Dyrektywę 1999/44/WE dotyczącą sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji. W wyniku przyjęcia powyższych przepisów minimalny okres gwarancji na towary zakupione przez konsumentów we Włoszech wynosi minimum 2 lata. Przyjmuje się, że każdy brak zgodności, który uwidocznił się w ciągu 6 miesięcy od daty dostawy, istniał w chwili dostawy, o ile nie dowiedziono inaczej. W tym okresie konsument ma prawo do przywrócenia zgodności towaru.

W ciągu wspomnianego okresu 2 lat konsument może żądać wolnej od opłat naprawy lub wymiany towaru. W pierwszej kolejności konsument może żądać, aby sprzedawca dokonał naprawy albo może żądać od sprzedawcy jego zastąpienia, chyba, że jest to niemożliwe lub nieproporcjonalne. Każda naprawa lub zastąpienie powinna być dokonana w rozsądnym czasie (około 2 tygodni) i bez istotnej niedogodności dla konsumenta, z uwzględnieniem charakteru towarów i celów, dla których konsument ich potrzebuje.

Jeżeli nie jest to możliwe, konsument może domagać się obniżki ceny (w przypadku drobnych wad) lub unieważnienia umowy. W przypadku zwrotu zapłaconej kwoty, konsument nie ma obowiązku przyjęcia noty kredytowej. Jeżeli zgodzi się przyjąć notę kredytową, powinien sprawdzić jej okres ważności. Jeżeli nie oznaczono okresu ważności, nota kredytowa jest teoretycznie ważna przez 10 lat.

Dobrowolne gwarancje udzielane przez producentów nie mogą ograniczać ustawowych praw konsumentów. Okres gwarancji na towary z drugiej ręki może zostać w umowie skrócony do 1 roku, nie może być jednak krótszy niż jeden rok.

Wymiana towaru

Sprzedawcy nie są prawnie zobowiązani do wymiany towaru. Jest ona uzależniona od dobrej woli sprzedawcy. Z tego względu istotne jest, aby przed dokonaniem zakupu upewnić się, czy sprzedawca zgodzi się na wymianę lub uzyskać pisemne potwierdzenie – na przykład w formie notatki na paragonie.

Ceny

Obowiązującą we Włoszech walutą jest euro. Ceny muszą być umieszczone w oknach wystawowych oraz na metce przy towarze wewnątrz sklepu. Sprzedawcę obowiązuje cena umieszczona na metce. Wciąż jednak istnieją sklepy, w których ceny towarów nie są oczywiste. By uniknąć zaskoczenia, warto pytać o cenę przed nabyciem danego produktu. Ceny na metkach uwzględniają zazwyczaj włoski podatek od wartości dodanej. Sprzedawca ma obowiązek wydać konsumentowi paragon.

Podatek

Większość towarów i usług jest obłożona we Włoszech 20% podatkiem od wartości dodanej – VAT (imposta sul valore aggiunto – IVA). Stawka podatku VAT na produkty żywnościowe wynosi 10%, a w przypadku chleba 4%.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Kaczorowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »