| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama

Szwecja

Sprawdź czy prawa konsumentów w innych krajach Unii Europejskiej różnią się od polskich przepisów. Na przykład czy możesz zwrócić towar do sklepu w określonym terminie? Zobacz na co warto zwracać uwagę dokonując zakupów poza granicami Polski.

Szwecja wdrożyła Dyrektywę 1999/44/WE dotyczącą sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji. W wyniku przyjęcia powyższych przepisów minimalny okres gwarancji wynosi w przypadku towarów 2 lata. Przyjmuje się, że każdy brak zgodności, który uwidocznił sie w ciągu 6 miesięcy od daty dostawy, istniał w chwili dostawy, o ile nie dowiedziono inaczej. W tym okresie konsument ma prawo do przywrócenia zgodności towaru. Konsument może żądać wolnej od opłat naprawy lub wymiany towaru.

Istotne dla konsumentów jest również to, że po upływie okresu 6 miesięcy nadal objęci są ochroną przed wadliwymi produktami. Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności w ciągu 3 lat od dostawy towaru. Jednakże, wówczas to konsument musi udowodnić, że brak zgodności istniał w momencie dostawy.

Dobrowolne gwarancje udzielane przez producentów nie mogą ograniczać ustawowych praw konsumentów.

Wymiana towaru

Sprzedawcy nie są prawnie zobowiązani do wymiany towaru. Jest ona uzależniona od dobrej woli sprzedawcy. Konsument powinien poprosić o tzw. zakup po akceptacji (öppet köp), aby zastrzec sobie możliwość zwrotu towaru. Konsument może również poprosić o prawo wymiany produktu (bytes rätt).

Ceny

Obowiązującą w Szwecji walutą jest korona szwedzka (SEK). Ceny powinny być bezpośrednio zaprezentowane konsumentom, na przykład w oknach wystawowych, w sklepach oraz w ulotkach reklamowych. Zgodnie z prawem umów metka nie stanowi prawnie wiążącej oferty. Wszystkie ceny produktów dla konsumentów muszą uwzględniać podatek VAT. Sprzedawca ma obowiązek wydać konsumentowi paragon.

Podatek

Większość dóbr i usług jest w Szwecji obłożona 25% podatkiem od wartości dodanej – VAT (mervärdeskatt- moms). Stawka podatku VAT na usługi turystyczne oraz produkty żywnościowe wynosi 12%. Stawka VAT na książki i czasopisma oraz bilety kolejowe i samolotowe wynosi 6%.

Formy płatności

Najpopularniejszymi formami płatności w Szwecji są gotówka, karty kredytowe oraz debetowe. Płacąc kartą kredytową, konsumenci są zobowiązani do okazania dokumentu tożsamości.

Wyprzedaże

W Szwecji nie ma regularnych okresów wyprzedaży.

Typowe godziny pracy sklepów

Poniedziałek – Piątek: 10:00 – 18:00

Sobota: 10:00 – 14:00

Niedziela: nieczynne

Niektóre sklepy są czynnej dłużej, a także w niedziele.

Typowe godziny pracy banków

Poniedziałek – Piątek: 10:00 – 15:00

Czwartek: 10:00 – 18:00 (nie wszystkie banki)

Sobota – Niedziela: nieczynne

Godziny pracy urzędów pocztowych

Poniedziałek – Piątek: 10:00 – 18:00

Sobota – Niedziela: nieczynne

Kaucja

Kaucja pobierana jest od większości rodzajów butelek. Kaucja pobierana jest również od puszek. Za plastikowe torby nie pobiera się kaucji ani podatku.

Informacja turystyczna

www.visit-sweden.com/gb

 

 

Źródło: Europejskie Centrum Konsumenckie

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Oworuszko

Dyrektor Finansowy LeasePlan

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »