| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w UE > Podróż samolotem

Podróż samolotem

Obecnie dość często decydujemy się na przelot samolotem. O wyborze przesądzają zazwyczaj względy komfortu podróży, oszczędności czasu i bezpieczeństwa. Warto pamiętać, iż podczas wojaży lotniczych chroni nas prawo WE 261/2004 (z dnia 11 lutego 2004 r). Dotyczy ono zasad przyznawania odszkodowania i pomocy pasażerom w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lotu lub dużego opóźnienia.

Zobaczmy, jak kształtuje się zakres naszych praw oraz o czym należy pamiętać, zanim wsiądziemy na pokład.

Pamiętajmy, iż w przypadku odwołania lotu, odmowy przyjęcia na pokład oraz opóźnienia co najmniej o dwie godziny, przewoźnik jest obowiązany wręczyć każdemu pasażerowi pisemną informację o przepisach dotyczących praw pasażerów w tym prawa do odszkodowania i opieki.

Informacje o cenie

Ważne, by wiedzieć, iż w myśl nowych regulacji unijnych, przewoźnik ma obowiązek informować o ostatecznej wysokości ceny biletów, uwzględniając przy tym ogół kosztów dodatkowych (opłaty lotniskowe, paliwowe, ekologiczne).

Opóźnienie

W przypadku opóźnienia lotu mamy prawo domagać bezpłatnego posiłku oraz napojów w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania. Przysługuje nam również prawo do odbycia dwóch rozmów telefonicznych, nadania dwóch dalekopisów, dwóch przesyłek faksowych, czy e-mailowych. Wszystko to zależy oczywiście od wielkości opóźnienia i czasu trwania lotu.

Jeżeli opóźnienie wynosi co najmniej 5 godzin, możemy domagać się zwrotu kosztów biletów bądź zapewnienia podróży powrotnej.

Jeżeli oczekiwany przelot opóźnia się nawet o dzień, powinniśmy otrzymać bezpłatne zakwaterowanie w hotelu, a także możliwość nieodpłatnego transportu pomiędzy lotniskiem a wyznaczonym hotelem.

Rekompensat nie należy spodziewać się w przypadku, gdy odwołanie lub opóźnienie lotu nastąpiło z przyczyn niezależnych od przewoźnika, np. z powodu złych warunków atmosferycznych.

Jeśli planowany lot zostaje odwołany, prośmy o zwrot kosztów biletu lub zaoferowanie innego połączenia z docelowym miejscem naszej podróży. Możemy wymagać również zapewnienia bezpłatnego posiłku, napojów oraz rozmów telefonicznych, jeżeli tylko jest to usprawiedliwione czasem oczekiwania na inne połączenie lotnicze.

W przypadku, gdy proponowane połączenie zastępcze zasadniczo różni się od planowanego a powiadomienie o odwołaniu lotu nastąpiło zbyt późno, domagajmy się odszkodowania. Wielkości rekompensat kształtują się, w zależności od zasięgu podróży, w przedziale 250€-600€.

Nie chcą cię wpuścić do samolotu

Jeśli nasz problem dotyczy odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub dużego opóźnienia lotu, złóżmy skargę do Komisji Ochrony Praw Pasażerów przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Adres Komisji:

Żelazna 59, 00-848 Warszawa

tel.: +48 22 520 74 84

www.ulc.gov.pl

Skargę możemy wysłać także online; w tym celu należy  skorzystać z zamieszczonych na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego, formularzy:

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Mariusz Stelmaszczyk

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »