| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w UE > Przesyłka zagraniczna

Przesyłka zagraniczna

Zamierzasz wysłać list do Irlandii i zastanawiasz się czy wysłać list zwykły czy priorytetowy? Upewnij się, że przesyłka dotrze na czas. Sprawdź terminy doręczeń i dowiedz się czy w przypadku ich nie dotrzymania możesz złożyć reklamacje i zażądać odszkodowania.

Terminy doręczenia przesyłek pocztowych (rejestrowanych i nierejestrowanych), w przypadku przesyłek w obrocie zagranicznym regulują przepisy Światowej Konwencji Pocztowej oraz krajowe przepisy dotyczące usług pocztowych.

Przesyłki priorytetowe są przesyłkami o najszybszej kategorii i powinny być dostarczane:

1. do 3 dnia roboczego po dniu nadania do krajów europejskich;

2. do 6 dnia roboczego po dniu nadania w dowolne miejsce na świecie jeśli zostaną nadane do godziny:

  • 17:00 na terenach miast wojewódzkich,
  • 16:00 na terenach miast powiatowych,
  • 15:00 w pozostałych miejscowościach.

 

Jeżeli list zwykły (lub priorytetowy) zostanie doręczony z opóźnieniem, adresat lub nadawca ma prawo do złożenia skargi z tytułu opóźnionego doręczenia przesyłki listowej. Natomiast w  przypadku przesyłki rejestrowanej (tzn. przesyłki przyjętej za pokwitowaniem przyjęcia i doręczanej za pokwitowaniem odbioru) przepisy Światowej Konwencji Pocztowej upoważniają nadawcę do dochodzenia odszkodowania ustalonego w regulaminie dotyczącym poczty listowej oraz paczek pocztowych jedynie w przypadku zaginięcia, całkowitego ograbienia lub całkowitego uszkodzenia przesyłki pocztowej.

 

 

WAŻNE!

W przypadku listów wysokość odszkodowania wynosi 30 SDR, a paczek pocztowych 40 SDR + 4,5 SDR za kilogram (1 SDR wynosi ok. 4,40 PLN). Odszkodowanie powinny być wypłacone w terminie do 3 miesięcy.

 

 

Jeżeli postępowanie reklamacyjne (w Poczcie Polskiej) nie przyniesie oczekiwanych przez konsumenta efektów może on dochodzić roszczeń w postępowaniu:

  • sądowym,
  • mediacyjnym przed Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej lub
  • przed Stałym Polubownym Sądem Konsumenckim przy Prezesie Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

 

 

 

 

 

Podstawa prawna:

ustawa z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r., nr 189, poz. 1159 z późn. zm.).

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

EFT International

EFT International zajmuje się pomaganiem firmom w osiągnięciu sukcesu na zagranicznych rynkach, głównie w Wielkiej Brytanii i Indiach.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »