| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Co nowego > SKOK-i pod lupą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

SKOK-i pod lupą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzał się reklamom, jakie do klientów skierowała Krajowa Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo – Kredytowa. W wyniku kontroli została nałożona kara w wysokości przekraczającej 300 tys. zł.

Prezes UOKiK miała najwięcej zastrzeżeń do hasła całej kampanii. Zgodnie z nim odbiorcy dowiadywali się, iż kasy nie inwestują wolnych środków w jakiekolwiek ryzykowne instrumenty finansowe.

Postępowanie Urzędu rozpoczęło się w czerwcu 2009 r. Uwagę UOKiK-u zwrócił sposób reklamowania zasad funkcjonowania Kasy Krajowej SKOK. W trakcie kampanii konsumenci byli informowani, że "kasy nie mogą ryzykownie inwestować" oraz "nie inwestują wolnych środków w jakiekolwiek ryzykowne instrumenty finansowe, nie mogą stać własnością żadnego zewnętrznego inwestora, a więc upadłość banków czy amerykańskich SKOK-ów ich nie dotyczy".

Zdarzeniem kontrolerów taki przekaz reklamowy mógł powodować fałszywe przekonanie u odbiorców, iż przepisy prawa zabraniają Społecznym Kasom inwestycji w instrumenty cechujące się ryzykiem finansowym. Tymczasem takie przekonanie nie odpowiada prawdzie z racji tego, iż zarówno Kasa Krajowa, jak i same SKOK-i mogą inwestować w produkty finansowe niosące za sobą ryzyko.

Taka sytuacja naruszyła zatem prawo konsumentów do pełnej, rzetelnej i prawdziwej informacji, co wynika z art. 24 ust. 2 pkt. 2 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.

Decyzją Prezes UOKiK na przedsiębiorcę nałożona została kara pieniężna w wysokości 304 tys. zł. Ponadto ukarany będzie musiał jej treść publikować przez sześć miesięcy na swojej stronie internetowej oraz dwukrotnie na jednej z pięciu pierwszych stron gazety o ogólnopolskim zasięgu.

Decyzja nie jest jeszcze ostateczne, a Kasa Krajowa ma możliwość odwołania się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Źródło:

UOKIK

Zadaj pytanie: Forum

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

HAYS Poland

Doradztwo personalne

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »