| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Co nowego > Banki ukarane za naruszanie praw konsumenta

Banki ukarane za naruszanie praw konsumenta

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzał się działalności banków. Efekt to stwierdzenie niedozwolonych praktyk w aż 7 instytucjach - stwierdza Urząd.

Reklama nie może wprowadzać w błąd

Na cenzurowanym UOKiK znalazł się m.in. Getin Noble Bank za reklamę wprowadzającą w błąd. Bezpłatne e-konto w prezencie, Dostaniesz więcej, 8 proc. – takimi hasłami bank zachęcał klientów do założenia lokaty. Nie informował jednak o wszystkich warunkach. Zgodnie z informacjami zawartymi w reklamie, oprocentowanie lokaty wynosiło 8 proc. w skali roku, a e-konto było bezpłatnym prezentem. Z informacji zebranych przez Urząd w trakcie postępowania wynika, że w rzeczywistości konto nie było dodatkowym prezentem do lokaty. W przypadku nieutrzymywania na nim minimum tysiąca złotych, bank potrącał jednoprocentową prowizję od kwoty lokaty.

Kara za nierzetelną reklamę usług jest spora. Getin będzie musiał zapłacić ponad 750 tys. zł.

Klauzule niedozwolone w umowa

Na innego rodzaju nieprawidłowości kontrolerzy UOKiK natknęli się przy sprawdzaniu wzorców umownych Banku Gospodarki Żywnościowej. Jak się okazało znalazły się w nich niedozwolone klauzule umowne.

Zobacz również serwis: Niedozwolone klauzule umowne

Przedsiębiorca zastrzegł sobie prawo do zmiany regulaminu nie wskazując sytuacji, w jakich mogło do tego dojść. Ponadto zgodnie z postanowieniem we wzorcach umów kredytu hipotecznego do 80 tys. zł (czyli podlegającego przepisom ustawy o kredycie konsumenckim) konsument musiał powiadomić o wcześniejszej spłacie pożyczki 3 dni robocze przed jej dokonaniem. Zgodnie z prawem, musimy to zrobić 3 dni kalendarzowe wcześniej.

Kara? Decyzją Prezes Urzędu bank będzie musiał zapłacić prawie 3 mln zł. Kiedy jeszcze nie wiadomo, gdyż ukarany złożył odwołanie od tej decyzji.

BPH, BOŚ i Alior na cenzurowanym

O tym, że stosowanie klauzul niedozwolonych jest zabronione przekonały się także banki: BPH, BOŚ, Alior. BPH zobowiązał się do zmiany postanowienia, które przyznawało prawo do pobierania opłaty za obsługę nieterminowej spłaty zadłużenia. Zdaniem UOKiK tym samym przedsiębiorca mógł podwójnie karać konsumenta zalegającego ze spłatą zadłużenia, pobierając dodatkową opłatę oprócz przewidzianych przez prawo odsetek.

Zadaj pytanie: Forum prawników

Zastrzeżenia Urzędu wzbudziły także postanowienia stosowane przez Bank Ochrony Środowiska. Jedno z nich decydowało o skuteczności doręczeń listów poleconych. W przypadku nieodebrania takiej korespondencji przez konsumenta, pismo było automatycznie uznawane za doręczone. Takie postanowienie może prowadzić do tego, że konsument, który z różnych przyczyn nie będzie mógł zapoznać się z listem, będzie musiał ponosić konsekwencje jego nie zawsze korzystnych treści. Podobne postanowienia znajdują się również w Rejestrze. Prezes UOKiK nałożyła na Bank Ochrony Środowiska karę w wysokości 129 tys. zł. Decyzja jest ostateczna. Bank zapłacił karę.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Stucke

Kancelaria Prawa Pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »