| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Co nowego > Żabka wprowadzała w błąd i zapłaci karę

Żabka wprowadzała w błąd i zapłaci karę

Spółka Żabka Polska wprowadzała w błąd konsumentów w ramach prowadzonej przez siebie kampanii reklamowej. Teraz będzie musiała zapłacić ponad 1,5 mln złotych kary. Decyzję UOKiKu potwierdził już Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Wyrok SOKiK dotyczy decyzji Prezes UOKiK z lipca 2009 roku. Stwierdzono wówczas, że kampania reklamowa sieci sklepów Żabka, trwająca od września do końca października 2008 roku wprowadzała konsumentów w błąd. Towarzyszące jej hasło: Informujemy, że decyzją zarządu spółki Żabka Polska 15 września 2008 roku zamykamy żabki, sugerowało zamykanie sklepów tej sieci.

Dopiero w drugim etapie kampanii przedsiębiorca wyjaśnił, że organizuje loterię promocyjną i że zostały zamknięte nie sklepy, ale sejfy w kształcie żabki. Ponadto reklamy zawierały sformułowanie, że decyzję o likwidacji podjął zarząd spółki – zazwyczaj decydujący o jej działalności. Informacje te zostały przedstawione na planszach, które sprawiały wrażenie neutralnej informacji, a nie komunikatu reklamowego.

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

Za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na spółkę Żabka Polska karę w wysokości 1 553 317,81 zł. Ponadto przedsiębiorca został zobowiązany do publikacji decyzji na swoich stronach internetowych oraz jej sentencji w jednym z dzienników ogólnopolskich.

Spółka skorzystała z przysługującego jej prawa i odwołała się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 18 kwietnia 2011 roku SOKiK oddalił w całości odwołanie Żabka Polska, przyznając tym samym rację Prezesowi Urzędu.

Zgodnie z prawem od wyroku SOKiK przysługuje możliwość złożenia apelacji do Sądu Apelacyjnego.

Zobacz serwis: Postępowanie sądowe

Naruszenie zbiorowych praw konsumenta

Zgodnie z art. 24 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów przez naruszenie zbiorowych interesów konsumenta należy uznać stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych lub czynów nieuczciwej konkurencji. Wobec przedsiębiorców, którzy naruszają zbiorowe interesy konsumentów Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów może nałożyć karę nawet do 10 proc. rocznych przychodów. Od decyzji UOKiKu przedsiębiorcy przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Źródło: uokik.gov.pl

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Connected Life Magazine

Connected Life Magazine jest pierwszym w Polsce pismem skupiającym uwagę na zagadnieniach z zakresu rosnącego rynku Internetu Rzeczy i szeroko rozumianych usługach connected.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »