| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Co nowego > UOKiK bierze pod lupę operatorów kablówki

UOKiK bierze pod lupę operatorów kablówki

Naruszenie obowiązków informacyjnych względem swoich klientów zarzucił UPC i spółce Multimedia Polska Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Postępowania wobec UPC Polska i Multimedia Polska zostały wszczęte w grudniu 2010 roku. Pierwsze – po skardze konsumenta, drugie – po zawiadomieniu od przedsiębiorcy. W ich trakcie Prezes UOKiK ustaliła, że spółki nie poinformowały w odpowiednim czasie o wycofaniu kilku programów ze swojej oferty.

Zobacz serwis: Konsument - telekomunikacja

Zgodnie z prawem, przedsiębiorca telekomunikacyjny, który zmienia swoją ofertę, musi powiadomić konsumenta na piśmie o nowych warunkach – zarówno o tym, jakich programów konsument nie będzie mógł zobaczyć i na jakie będzie mógł liczyć. Zmiany w ofercie muszą zostać przedstawione abonentowi co najmniej z wyprzedzeniem jednego okresu rozliczeniowego. Prezes Urzędu ustaliła, że UPC Polska oraz Multimedia Polska poinformowały konsumentów o likwidacji programów z naruszeniem tego terminu, a w przypadku UPC konsumenci otrzymali informacje nawet po wprowadzonych zmianach.

Prezes UOKiK uznała, że przedsiębiorcy naruszyli zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła na nich kary finansowe. Na UPC Polska – 379 658 zł, na Multimedia Polska – 208 254 zł. Okolicznością łagodzącą przy ustalaniu wymiaru kary było to, że obie spółki zaprzestały stosowania kwestionowanej praktyki i współdziałały z Urzędem podczas prowadzonych postępowań. Decyzje nie są ostateczne, ponieważ Multimedia Polska odwołała się do sądu, a UPC jeszcze ma taką możliwość.

Zobacz: Czy za ponowne przyłączenie do internetu trzeba płacić?

To nie pierwszy raz, gdy Urząd kwestionuje niedopełnienie obowiązku informacyjnego przez operatora telewizji kablowej. We wrześniu 2011 roku Prezes UOKiK zakwestionowała praktyki spółki Vectra, która informowała o nowym regulaminie po jego wejściu w życie.

Prawo telekomunikacyjne w obronie konsumenta

Przepisy Prawa telekomunikacyjnego, które odnoszą się także do telewizji kablowych, nakładają na przedsiębiorców świadczących usługi telekomunikacyjne rozmaite obowiązki. Jednym z nich jest obowiązek informowania klienta o zmianach zachodzących w ofercie programowej. Zgodnie bowiem z art. 60a Prawa telekomunikacyjnego dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych doręczna na piśmie treść każdej proponowanej zmiany warunków umowy z wyprzedzeniem co najmniej jednego okresu rozliczeniowego przed wprowadzeniem. W takiej sytuacji konsument ma możliwość wypowiedzenia umowy bez konieczności płacenia odszkodowania operatorowi za przedwczesne rozwiązanie umowy.

Źródło: uokik.gov.pl

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kamil Polak

Ekspert

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »