| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Co nowego > Odstąpienie od umowy – zmiany w 2014 r.

Odstąpienie od umowy – zmiany w 2014 r.

W 2014 roku, na skutek wejścia w życie ustawy o prawach konsumenta, zmianie ulegną zasady odstąpienia od umowy. Główna zmiana dotyczy wydłużenia terminu – do 14 dni, w niektórych przypadkach nawet do 12 miesięcy - na odstąpienie od umowy.

Ustawodawca odniósł się do kontrowersyjnej sytuacji portali umożliwiających pobieranie różnorodnych danych, które nie informowały w dostateczny sposób o kosztach świadczonych usług. SOKiK w Warszawie w wyroku z 12 grudnia 2013 (XVII AmA 76/12) stwierdził, że serwis Pobieraczek.pl wprowadzał klientów w błąd wysyłając im mailowe powiadomienie o zawiadomieniu prokuratury o popełnieniu przestępstwa. Serwis zastraszał tym samym swoich klientów i wymuszał na nich dokonanie płatności. Przy założeniu konta i rejestracji portal nie informował w dostatecznie przejrzysty sposób o opłatach związanych z korzystaniem z oferowanych usług. Projekt obliguje takie serwisy do jasnego i widocznego informowania o opłatach.

Zmiany w tradycyjnym stanie

Ustawa wprowadza również szereg zmian w tradycyjnym handlu. Zwiększa zakres obowiązku informacyjnego ciążącego na sprzedawcy. Będzie on obowiązany do udzielenia wyczerpujących informacji dot. głównych cech świadczenia, sposobu porozumiewania się oraz danych go identyfikujących. Konsumenci zyskają zwiększone możliwości reklamowania wadliwego towaru, tzw. bubla. Będą mogli od razu zażądać obniżenia zapłaty lub odstąpienia od umowy. Teraz żądanie takie musi być poprzedzone bezskuteczną naprawą lub wymianą. Konsumentom przywrócono także uprawnienie do gwarancji konsumenckiej. W sytuacji, w której udzielający gwarancji nie określi jej zasad, kupujący mogą bazować bezpośrednio na uregulowaniach kodeksu cywilnego. Zgodnie bowiem z art. 577 k.c. W wypadku gdy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że wystawca dokumentu (gwarant) jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji. Jeżeli w gwarancji nie zastrzeżono innego terminu, termin wynosi jeden rok licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.

Ustawa zastąpi dwie obecnie obowiązujące ustawy: o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o ochronie niektórych praw konsumentów.

Sejm zdecydował, że ustawa wejdzie w życie w grudniu 2014 roku.

Polecamy serwis: Prawa konsumenta

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta.

Wyrok SOKIK z dnia 12 grudnia 2013 roku (XVII AmA 76/12).

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 października 2011 r. nr 2011/83/UE w sprawie praw konsumentów.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Mizera

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »