| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Co nowego > Jak wyglądają promocje w sklepach

Jak wyglądają promocje w sklepach

Pod koniec zeszłego roku Inspekcja Handlowa przeprowadziła kolejną kontrolę przedsiębiorców. Tym razem przyjrzała się prawidłowości i rzetelności organizowania promocji.

Celem kontroli było przede wszystkim sprawdzenie czy supermarkety i hipermarkety przeprowadzają akcje promocyjne zgodnie z przepisami. W szczególności zwracano uwagę na to czy przestrzegane są regulacje dotyczące obowiązku uwidaczniania w odpowiedni sposób cen na towarach, materiałach reklamowych.

W materiałach reklamowych oraz w placówkach handlowych przy towarach oferowanych do sprzedaży po przecenie lub na wywieszkach umieszczonych przy towarach przecenionych obok przekreślonej dotychczasowej ceny i wyrazu "przecena" albo wyrazów "obniżka ceny" lub "podwyżka ceny" uwidacznia się cenę obniżoną lub podwyższoną, jej okres obowiązywania, a także przyczynę lub przyczyny dokonanej przeceny - obniżki lub podwyżki ceny.

Kontrola objęła w sumie ponad 3,5 tys. partii wyrobów, w tym ok. 2 tys. artykułów nieżywnościowych oraz ponad 1,3 tys. artykułów żywnościowych. Wynika z niej, że w prawie 30% skontrolowanych towarach stwierdzono nieprawidłowości. Najwięcej dotyczyło:

  • złego oznakowania wyrobów (w ponad 26% przypadkach);
  • braku uwidocznionej i przekreślonej dotychczasowej ceny (ponad 10,4% );

Bardzo często sklepy podają zawyżone ceny dotychczasowe, które nie były albo sprzedają towary w takiej samej cenie jak przed promocją. W ten sposób konsumenci wprowadzani są w błąd co do słuszności i wiarygodności promocji. Kupujący bowiem wcale nie zyskują na takim zakupie.

  • nieprawidłowego wyliczenia ceny jednostkowej lub niewłaściwej jednostki miary (prawie 12 %);
  • przypadków sprzedaży produktów z tzw. gratisem, kiedy kupujący nie tylko nie zyskiwał na tym, lecz również mógł ponieść dodatkowy koszty finansowe (prawie 9%);
  • rozbieżność w cenie przedstawionej w ulotce reklamowej a zakodowanej w czytniku lub kasie (ok. 1,5%).

Czyny te mogą zostać uznane za nieuczciwe praktyki rynkowe.

Przeprowadzona kontrola była podstawą m.in. do:

  • nałożenia 46 mandatów karnych, których łączna wysokość wynosi 9,8 tys.;
  • skierowania 71 wystąpień pokontrolnych do jednostek nadrzędnych z informacjami o wynikach kontroli oraz żądaniem wyjaśnień i usunięciem nieprawidłowości;
  • zastosowania 2 pouczeń.

Zadaj pytanie: Forum

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Celem kontroli było przede wszystkim sprawdzenie czy supermarkety i hipermarkety przeprowadzają akcje promocyjne zgodnie z przepisami.
Celem kontroli było przede wszystkim sprawdzenie czy supermarkety i hipermarkety przeprowadzają akcje promocyjne zgodnie z przepisami.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Zuzanna Taraszewska

PR-imo public relations

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »