| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Co nowego > Jak działa Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Jak działa Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

598 decyzji dotyczących naruszenia prawa chroniącego konkurencję i konsumentów oraz kary finansowe w łącznej wysokości ponad 95 mln zł – to efekt pracy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2008 rok.

W przypadku wielu rodzajów usług konsument nie ma możliwości negocjowania treści umowy – jego rola sprowadza się do jej zaakceptowania bądź odrzucenia. Stąd też bierze się niebezpieczeństwo narzucenia mu postanowień, które nie zawsze są korzystne. Dlatego w 2008 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów kontynuował kontrole wzorców umownych stosowanych przez przedsiębiorców m.in. z branży turystycznej, oferujących usługi bankowe w zakresie tzw. wypłat w kasie banku, a także szkoły nauki jazdy i przedszkola niepubliczne. Efektem kontroli było 308 wezwań do zmiany niedozwolonych klauzul. Do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów skierowano 14 pozwów, a do rejestru niedozwolonych postanowień umownych wpisano 82 klauzule. Należy podkreślić, że w 266 przypadkach przedsiębiorcy dobrowolnie zmienili zakwestionowane wzorce.

Ochronie konsumentów służą postępowania w sprawach ogólnego bezpieczeństwa produktów. W ich wyniku Prezes UOKiK może nakazać np. wycofanie z rynku wyrobu stwarzającego zagrożenie, jak również nałożyć karę finansową – do 100 tys. zł. W ubiegłym roku Urząd prowadził 269 spraw związanych z ogólnym bezpieczeństwem produktów. Wszczęte zostało 125 postępowania, w wyniku których przedsiębiorcy zostali zobowiązani do wyeliminowania zagrożeń, ostrzeżenia konsumentów, zakazu wprowadzania produktu na rynek lub wycofania go z rynku. Na przedsiębiorców nałożono 30 kar finansowych. Urząd otrzymał poza tym ponad 100 dobrowolnych powiadomień od przedsiębiorców, że wprowadzone przez nich do obrotu produkty nie spełniają wymogów bezpieczeństwa. Najwięcej z nich – 74 – pochodziło z branży motoryzacyjnej, pozostałe informacje dotyczyły przede wszystkim artykułów oświetleniowych, maszyn oraz zabawek.

UOKiK jest odpowiedzialny również za zarządzanie systemem monitorowania i kontrolowania jakości paliw. Obowiązująca od 2007 roku ustawa pozwoliła w ub. roku na przeprowadzenie kontroli na każdym etapie dystrybucji – od wytwórcy poprzez magazyny, hurtownie, transport aż po stacje paliwowe i dotyczyła wszystkich dostępnych na polskim rynku gatunków paliw. Jak pokazały kontrole pogorszyła się jakość benzyny i oleju napędowego – 4,2% przebadanych próbek nie spełniało norm (rok wcześniej było to 1,7%). W przypadku gazu LPG nieprawidłowości wykryto w przypadku 5,81% sprawdzonych stacji – rok wcześniej było to 7,9%, ale kontrola prowadzona była jedynie w dziewięciu województwach i to dopiero od sierpnia.

Ważnym elementem działań UOKiK w 2008 roku były także prace legislacyjne. Urząd przygotował projekty ośmiu aktów prawnych – między innymi regulacji dotyczącej programu łagodzenia kar dla uczestników niedozwolonych porozumień (leniency), przepisów likwidujących instytucję Głównego Inspektoratu Inspekcji Handlowej, ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej. Ponadto wydał opinie na temat ponad dwóch tysięcy kolejnych.

Urząd podejmuje także liczne inicjatywy edukacyjne i informacyjne. Oprócz szeregu konferencji naukowych i prasowych, w 2008 roku przeprowadził m.in. kampanię „Bądź świadomym konsumentem”, skierowaną do osób w wieku 60+, której celem było przybliżenie seniorom podstawowych zagadnień konsumenckich. Ponadto kontynuowana była kampania telewizyjna „Możesz…”, informująca o instytucji rzecznika konsumentów

UOKiK

Zadaj pytanie: Forum

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

PRACUJ W UNII

wszystko o pracy w Unii

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »