| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Co nowego > Jak działa Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Jak działa Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

598 decyzji dotyczących naruszenia prawa chroniącego konkurencję i konsumentów oraz kary finansowe w łącznej wysokości ponad 95 mln zł – to efekt pracy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2008 rok.

Podstawowym instrumentem Prezesa Urzędu w zakresie ochrony konkurencji jest prowadzenie postępowań antymonopolowych w sprawach praktyk ograniczających konkurencję – nadużywania pozycji dominującej oraz niedozwolonych porozumień. Mogą się one zakończyć nakazem zaniechania kwestionowanych działań oraz nałożeniem sankcji finansowych. W 2008 roku Prezes UOKiK prowadził 493 postępowania wyjaśniające oraz 196 postępowań antymonopolowych – 152 dotyczyły nadużywania przez przedsiębiorców pozycji rynkowej, kolejne 44 – niedozwolonych porozumień.

Prezes Urzędu wydał w ub. roku 54 decyzje stwierdzające stosowanie przez przedsiębiorców praktyk ograniczających konkurencję. Wśród nich znalazła się m.in. decyzja w sprawie spółki Castorama i ICI, które zawarły niedozwolone porozumienia ustalając cenę minimalną sprzedaży farb i lakierów. W toku postępowania ustalono, że spółki co najmniej od 2004 roku ustalały nie tylko ceny końcowe sprzedaży farb i lakierów, ale także ich części składowe takie jak marża. Urząd nakazał jej zaniechanie i nałożył na przedsiębiorców ponad 45 mln zł kary.

Prezesowi UOKiK przysługuje również prawo kontroli koncentracji, w celu niedopuszczenia do sytuacji, w której w wyniku transakcji powstanie podmiot dominujący na rynku. Urząd prowadził w ubiegłym roku 197 spraw dotyczących łączeń i przejęć przedsiębiorców. Żadna ze 160 decyzji nie zakazywała koncentracji, ale dwukrotnie wydano zgodę warunkową. W trzech przypadkach przedsiębiorcy zostali ukarani finansowo za niezgłoszenie zamiaru koncentracji. Najwięcej zgłoszeń dotyczyło handlu oraz przemysłu spożywczego.

Z ochroną konkurencji ściśle związane jest monitorowanie pomocy publicznej. Prezes UOKiK m.in. opiniuje projekty pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom w ramach programów pomocowych oraz decyzji indywidualnych przed ich wysłaniem do Komisji Europejskiej, która podejmuje decyzje w sprawach zgodności wsparcia ze Wspólnym Rynkiem. W 2008 roku Prezes Urzędu wydał 46 opinii, z których 26 dotyczyło programów pomocowych, 20 zaś – przypadków pomocy indywidualnej. UOKiK notyfikował również 18 projektów pomocy indywidualnej oraz 14 – dotyczących programów pomocowych.

Do kompetencji Prezesa Urzędu należy również ochrona słabszych uczestników rynku. UOKiK prowadził w ubiegłym roku 619 postępowań, które zakończyły się wydaniem 339 decyzji stwierdzających naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.

Do najważniejszych należały postępowania Urzędu odnoszące się do działań banku PKO BP oraz Poczty Polskiej. Pierwsze z nich dotyczyło treści materiałów reklamowych nowej lokaty terminowej, w których bank informował o oprocentowaniu w wysokości 6% w skali roku. O tym, że okres ten liczony jest od 18 marca 2008 roku, a nie od daty podpisania umowy, konsument mógł dowiedzieć się dopiero w placówce banku. Zdaniem UOKiK pominięcie tak istotnej kwestii w przeważającej części materiałów promocyjnych mogło wprowadzać konsumentów w błąd. Na bank została nałożona kara pieniężna w wysokości ponad 5,7 mln zł.

W drugiej decyzji Urząd uznał za niedopuszczalne niedotrzymywanie terminów dostarczania przesyłek i listów przez Pocztę Polską. Spółka została zobowiązana do zmiany praktyki oraz nałożono na nią karę w wysokości 6,6 mln zł.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Enadis

Oprogramowanie dla biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »