| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Co nowego > Wybieraj sprzęt oszczędzający energię

Wybieraj sprzęt oszczędzający energię

Kolorowa etykieta znakowania energetycznego, jaką znajdziemy na opakowaniu każdej nowej pralki, zmywarki, czy żarówki, stała się jednym z najbardziej skutecznych narzędzi poprawy efektywności urządzeń elektrycznych w Europie.

Dzięki takim oznaczeniom możemy wybierać oszczędniejszy sprzęt i płacić niższe rachunki za prąd.

Na początku maja br posłowie Parlamentu Europejskiego debatowali nad nowelizacją prawa, które obowiązuje od 1992 roku. Parlament chce, by klasyfikacja energetyczna dotyczyła także przemysłu i handlu.

Europejski system znakowania energetycznego dzieli urządzenia na siedem klas: najbardziej wydajne otrzymują kategorię A - najbardziej prądożerne aparaty, takie jak na przykład elektryczne grzałki, dostają kategorię G. Strzałka na etykiecie wskazuje również miejsce urządzenia na kolorowej skali: odpowiednio od zielonego do czerwonego.

Posłowie uważają, iż dyrektywa w sprawie etykiet efektywności energetycznej, która obowiązuje od ponad piętnastu lat, choć uważana za skuteczną zarówno przez sektor przemysłowy, jak i organizacje konsumenckie, nie zapewnia dłużej mechanizmów pozwalających dotrzymać kroku ewolucji technologii i innowacyjności produktów.

Mamy tu do czynienia z pozytywnym paradoksem. Od czasu wprowadzenia w życie dyrektywy, znacznie wzrosła sprawność urządzeń elektrycznych na rynku, a poprawę wydajności sprzętu gospodarstwa domowego zawdzięczamy w dużej mierze unijnym przepisom. Dziś jednak, w wyniku energetycznej ewolucji, same przepisy wymagają unowocześnienia.

Etykieta nie tylko dla urządzeń elektrycznych

Nowy projekt zezwala na etykietowanie wszystkich produktów związanych z energią w gospodarstwie domowym oraz w sektorach handlu i przemysłu. Deputowani chcą również objąć przepisami dyrektywy wszystkie produkty, które pobierają energię bezpośrednio lub są odpowiedzialne za zużycie energii (na przykład okna).

Projekt przygotowany przez grecką posłankę, Anni Podimatę z grupy Socjalistów poparła już parlamentarna Komisja Przemysłu. Jej członkowie uważają, iż reklamy produktów powinny zawierać informacje na temat ich efektywności energetycznej.

Konsumenci, którzy korzystają z wysoce energooszczędnych produktów i przedsiębiorstwa, które promują i wytwarzają takie produkty, mogliby ubiegać się o zwolnienia podatkowe, czytamy w projekcie. Deputowani opowiadają się również za obniżeniem stawek podatku VAT na materiały i komponenty, które poprawiają efektywność energetyczną.

Źródło: Parlament Europejski

Zobacz: Prawa konsumenta

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Marta Zofia Gan

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »