| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Co nowego > UOKiK wykrył zmowę cenową w branży budowlanej

UOKiK wykrył zmowę cenową w branży budowlanej

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wykrył zmowę cenową w sektorze budowlanym. Nielegalny proceder przez lata windował ceny drzwi antywłamaniowych oraz farb.

Winowajcy będą musieli zapłacić łącznie 8 mln złotych . Na liście ukaranych znajdują się Gerda oraz Śnieżka.

Jak ustalono podczas kontroli zarządzonej przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów co najmniej w latach 2000 – 2007 dochodziło do nielegalnej zmowy cenowej przy sprzedaży drzwi antywłamaniowych. W procederze tym brali udział znany producent spółka Gerda oraz dystrybutorzy produktów.

Zgodnie z ustaleniami Gerda w umowach zobowiązywała dystrybutorów do ścisłego przestrzegania ustalonych przez siebie cen za poszczególne typy drzwi. W przypadku, gdy dystrybutor nie wywiązywał się z narzuconych przez Gerdę warunków, ta zastrzegała sobie prawo do rozwiązania umowy w trybie natychmiastowym. W związku z tym Prezes UOKiK zdecydował się nałożyć na producenta karę w wysokości przekraczającej 1,2 mln zł .

Podobny mechanizm ograniczania konkurencji na rynku stosował producent farb Śnieżka . Według ustalenie Urzędu w umowach z dystrybutorami spółka ustalała ceny minimalne własnych produktów. Jednocześnie zobowiązywała ich do przestrzegania polityki handlowej firmy, zastrzegając sobie prawo do rozwiązania umowy. W związku z tym Śnieżka została ukarana karą finansową rzędu 6,7 mln złotych .

Kary są efektem samodzielnych badań rynku przeprowadzonych przez Urząd. Wydane przez Prezesa UOKiK decyzje nie są ostateczne i mogą być zaskarżone przez ukarane spółki do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Czym jest zmowa cenowa

Zmowa cena jest niezgodnym z prawem porozumieniem, które ma na celu ograniczenie lub wyeliminowanie konkurencji , poprzez ustalanie cen. Takie działania negatywnie odbijają się na sytuacji konsumenta , pozbawiając go dostępu do produktów zróżnicowanych pod względem jakości oraz ceny. W 2009 roku Urząd prowadził 37 postępowań dotyczących zmów, z czego zakończył – 18.

Źródło:

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów .

Zadaj pytanie: Forum

Zobacz: Prawa konsumenta

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Kaczorowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »