| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Co nowego > Nowa ustawa o prawach konsumenta okiem konsumenta

Nowa ustawa o prawach konsumenta okiem konsumenta

25 grudnia 2014 r. wejdzie w życie nowa ustawa o prawach konsumenta. Poza uchyleniem dwóch podstawowych dotychczas ustaw regulujących zakupy konsumentów w Internecie wprowadzi ona szereg zmian, które znacząco zmienią sytuację konsumenta. Oto najistotniejsze zmiany, które warto poznać przed 25 grudnia.

Lepiej poinformowany i świadomy konsument

Lista podstawowych obowiązków informacyjnych z dotychczasowych dziewięciu została wydłużona do ponad dwudziestu. Sprzedawca będzie musiał poinformować konsumenta wyraźnie m.in o głównych cechach produktu, całkowitej cenie produktu uwzględniającej podatki i inne koszty, czy też o możliwości skorzystania z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń. Co istotne informacje będą musiały zostać podane w kilku miejscach na stronie sklepu internetowego, np. w regulaminie i zakładkach informacyjnych, ale też na stronie sklepu poprzedzającej bezpośrednio złożenie przez konsumenta zamówienia. Zmianie ulegnie również nazwa przycisku skutkującego złożeniem zamówienia na „zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub inne równoważne jednoznaczne sformułowanie.

Umowa zawarta przez telefon w 2015 roku

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dłuższy termin na odstąpienie od umowy

Wydłużeniu ulegnie termin na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny. Obecnie termin ten wynosi 10 dni, a od 25 grudnia wydłuży się do 14 dni. Co istotne, jeżeli sprzedawca nie poinformuje konsumenta o prawie odstąpienia od umowy, to konsument będzie mógł odstąpić od umowy nawet w terminie 12 miesięcy.

Mniej korzystne dla konsumenta będzie wydłużenie listy wyjątków od prawa odstąpienia od umowy. Lista ta wzrośnie z dotychczasowych siedmiu wyjątków do trzynastu, które zaczną obowiązywać dla umów zawartych od 25 grudnia 2014 r.

Reklamacja towaru w kodeksie cywilnym

Dotychczasowa niepopularna niezgodność towaru z umową zostanie zastąpiona dobrze znaną rękojmią, a sama regulacja dotycząca reklamacji wróci do kodeksu cywilnego. Od 25 grudnia 2014 r. żądanie od razu zwrotu gotówki albo obniżenia ceny, będzie co do zasady możliwe tak samo jak żądanie naprawy albo wymiany towaru.

Umowa zawarta przez telefon

Zawarcie skutecznej umowy przez telefon będzie wymagało potwierdzenia konsumentowi na trwałym nośniku (np. mailowo) treści proponowanej umowy oraz utrwalenia także na trwałym nośniku oświadczenia konsumenta o zawarciu umowy złożonego po otrzymaniu potwierdzenia od przedsiębiorcy. W praktyce do zawarcia umowy przez telefon wymagane może być przesłanie dwóch wiadomości mailowych.

Zmiany należy ocenić korzystnie i to zarówno z punktu widzenia sprzedawców, jak i konsumentów. Przepisy w porównaniu do dotychczas obowiązujących zostały doprecyzowane i ujednolicone. Konsument lepiej poinformowany, to konsument świadomie dokonujący zakupów. Zwiększenie transparentności przedsiębiorców powinno również spowodować zwiększenie zaufania do zakupów internetowych, co ostatecznie powinno wpłynąć pozytywnie na zwiększenie sprzedaży.

Odstąpienie od umowy – zmiany w 2014 r.

Reklamacja produktów spożywczych

Autor: Eksperci serwisu Prokonsumencki.pl. Prokonsumencki.pl to certyfikat i znak jakości przyznawany sklepom internetowym, które respektują wszystkie prawa konsumentów, gwarantując tym samym uczciwe i zgodne z prawem zawieranie transakcji przez internet.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Marta Padała

Instruktorka nauki jazdy kat.B z uprawnieniami egzaminatora

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »