| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Co nowego > E-sklep odpowiada za wysyłkę towaru

E-sklep odpowiada za wysyłkę towaru

Sprzedawcy internetowi są odpowiedzialni za zamówioną przesyłkę aż do momentu fizycznego przekazania jej konsumentowi; próba ograniczenia tego obowiązku w regulaminie sklepu jest niedozwolona - mówi Marcin Jędrzejczak ekspert firmy certyfikującej sklepy internetowe Trusted Shops.

Jędrzejczak dokonał zestawienia umownych klauzul niedozwolonych z zakresu handlu internetowego dopisanych do rejestru prowadzonego przez UOKiK w 2015 r. Klauzule niedozwolone (abuzywne) to postanowienia, które nie zostały uzgodnione indywidualnie z konsumentem i nie wiążą go, jeżeli kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami i rażąco naruszający jego interesy. Według Jędrzejczaka potencjalnie problem klauzul niedozwolonych dotyczy każdego e-sklepu, gdyż każdy z nich ma regulamin sprzedaży i stosuje w obrocie konsumenckim ustandaryzowane wzorce umów, które nie są indywidualnie uzgodnione.

"Stąd ta szczególna ochrona w tym zakresie, podmiot silniejszy, sprzedawca, który jednostronnie sporządza taki wzór umowy w postaci regulaminu, musi zapewnić, że ustawowo obowiązujące uprawnienia konsumenta są w tym wzorcu umowy respektowane" - mówił Jędrzejczak podczas czwartkowej konferencji poświęconej handlowi internetowemu.

Z przygotowanego przez niego zestawienia wynika, że w 2015 r. do rejestru trafiło 100 takich klauzul odnoszących się do e-handlu.

Zobacz serwis: Konsument i umowy

"Do "klasyków" należą zobowiązanie konsumenta do sporządzenia protokołów w przypadku otrzymania towaru od kuriera i zauważenia widocznych szkód powstałych w wyniku transportu. Przepisy kodeksu cywilnego nie wymagają od konsumenta, by sporządzał taki protokół. (...) Tak samo cała kwestia ryzyka transportu, która została uregulowana również w dyrektywie europejskiej i wszystkich odpowiednich krajowych przepisach. To ryzyko na mocy przepisów ponosi tylko i wyłącznie sprzedawca aż do momentu wydania towaru, przy czym przez to wydanie należy rozumieć fizyczne objęcie danego produktu przez konsumenta" - podkreślił Jędrzejczak. Oznacza to, że w przypadku zakupów na odległość sprzedawca internetowy zawsze ponosi ryzyko przypadkowego uszkodzenia lub utraty towaru w transporcie, a konsument nie ma obowiązku sprawdzenia, czy rzecz ma wady niezwłocznie po jej otrzymaniu.

Jędrzejczyk zauważył również, że w rejestrze klauzul niedozwolonych coraz częściej zaczynają się również pojawiać zapisy dotyczące udzielenia pełnomocnictwa pocztowego, np.: "wybierając wysyłkę za pośrednictwem poczty klient upoważnia nas do jednorazowego reprezentowania go w urzędzie pocztowym w celu nadania paczki z zamówionym towarem", gdyż traci on w takiej sytuacji roszczenia przysługujące mu względem sprzedawcy w razie wadliwości wykonania umowy przez przewoźnika, a także pogarsza swoją sytuację w przypadku chęci skorzystania z prawa odstąpienia od umowy.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

mKsiegowa.pl program księgowy

mKsiegowa.pl to program księgowy online dla spółek, stowarzyszeń i fundacji. Magazyn online. Efaktura.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »