| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Co nowego > Ujednolicone prawa dla wszystkich konsumentów w UE

Ujednolicone prawa dla wszystkich konsumentów w UE

Wczoraj Komisja Europejska zaproponowała nowe rozstrzygnięcia dla konsumentów z całej Unii. Wszyscy kupujący w sklepach internetowych mieliby prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni, a nie tak jak do tej pory - 10 dni dla zakupów dokonanych w Polsce.

Robienie zakupów w innym kraju UE, a zwłaszcza przez Internet, nadal nie cieszy się dużym zaufaniem zarówno wśród kupujących, jak i sprzedawców. Wynika to głównie z niepewności odnośnie praw i obowiązków stron zawierających umowy. W całej UE przepisy krajowe znacznie różnią się między sobą. Z jednej strony, konsumenci obawiają się, że zakup towaru w innym kraju pozbawi ich ochrony przed oszustwami i nadużyciami finansowymi. Z drugiej zaś – przedsiębiorcy niechętnie chcą brać na siebie ryzyko i koszty związane ze stosowaniem różnych przepisów krajowych.

Komisarz ds. konsumentów Meglena Kunewa stwierdziła, że trzeba „zapewnić ogólnounijną siatkę bezpieczeństwa w zakresie przysługujących konsumentom praw, aby robiąc zakupy za granicą mogli czuć się pewnie”.

Czego mają dotyczyć zmiany

Propozycja Komisji Europejskiej zastępuje cztery obowiązujące akty prawne i obejmuje wszystkie aspekty związane z dokonywaniem zakupów. Są to informacje o produkcie, warunki umowy, dostawy, zwrotu towaru, zwrotu pieniędzy, naprawy, wymiany produktu na nowy, odstąpienia od umowy, gwarancji.

PLANOWANE ZMIANY:

  • wprowadzenie obowiązku dostarczenia towaru w terminie 30 dni;
  • wprowadzenie 14-dniowego terminu na zastanowienie się po dokonaniu zakupu i ewentualne odstąpienie od umowy (zwrot pieniędzy w ciągu 30 dni);
  • ograniczenie stosowania nieuczciwych warunków umownych;
  • wprowadzenie wspólnych zasad sprzedaży towarów na aukcjach on-line i zwiększenie ochrony przed technikami sprzedaży wywierającymi dużą presję na klienta;
  • zapewnienie standardowych procedur składania reklamacji w przypadku towarów wadliwych.

W niektórych krajach już zostały wprowadzone podobne zabezpieczenia, jednak na mocy nowych przepisów konsumenci będą lepiej chronieni na terenie całej UE. Nowe regulacje mają być korzystne również dla przedsiębiorców. Pozwolą one bowiem ograniczyć koszty związane z przestrzeganiem różnych przepisów.

Kupowanie za granicą się opłaca

Dokonując przeglądu cen w UE, można dojść do wniosku, że bardziej opłacalne jest kupowanie towarów w innym kraju. Różnice cenowe sięgają niekiedy kilkudziesięciu EUR. Najbardziej widać to na przykładach sprzętów elektronicznych, mebli, samochodów oraz perfum.

Nowe przepisy mają być zachętą dla sprzedawców do poszukiwania nowych rynków zbytu. Większość przedsiębiorców trudniących się handlem internetowym nie ma klientów w innych krajach. Gdyby przepisy zostały ujednolicone mogłoby to wpłynąć na zwiększenie się zainteresowania taką formą sprzedaży, a przez to i zwiększeniem dochodów.

Z danych wynika, że na prawie 150 mln obywateli – niemalże jedna trzecia populacji UE – robi zakupy za pośrednictwem Internetu, ale zaledwie 30 mln z nich - kupuje poza granicami swojego kraju, co stanowi 24 mld rocznej wartości sprzedaży.

Proponowane przepisy muszą zostać zatwierdzone przez wszystkie 27 państw członkowskich UE oraz przez Parlament Europejski.

Zobacz: Prawa konsumenta

Zadaj pytanie: Forum

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Obecnie prawa dla wszystkich konsumentów w UE są jednakowe.
Obecnie prawa dla wszystkich konsumentów w UE są jednakowe.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Witold Chomiczewski

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »