| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Co nowego > Co wiemy o biurach podróży

Co wiemy o biurach podróży

Powszechne korzystanie z usług turystycznych nastręcza możliwości do zaistnienia na rynku nierzetelnych biur podróży. Aby to sprawdzić Inspekcja Handlowa przeprowadziła kontrolę tej branży, a dokładnie 121 przedsiębiorców.

Inspekcja Handlowa po raz kolejny podjęła się przeprowadzenia kontroli przedsiębiorców. Tym razem na celownik zostały wystawione biura podróży. Kontrola miała na celu sprawdzenie prawidłowości i legalności ich działania.

Najczęstsze nieprawidłowości

W ponad 70% skontrolowanych biurach podróży wykryto nieprawidłowości, które naruszały prawa konsumentów.

Najczęściej spotykane:

1. zamieszczanie w umowach klauzul niedozwolonych

„Przedsiębiorca zastrzega sobie prawo do zmiany warunków umowy, z odwołaniem lub przesunięciem imprezy włącznie z przyczyn od siebie niezależnych takich jak działania siły wyższej, działania kontrahentów,...”.

2. niezawieranie wszystkich niezbędnych informacji wskazanych w ustawie o usługach turystycznych:

Brak danych o rodzaju środka transportu, ilości i rodzaju posiłków, terminu na powiadomienie konsumenta o odwołaniu imprezy turystycznej; obowiązujących przepisach paszportowych, wizowych i sanitarnych oraz zdrowotnych.

3. brak informacji przed zawarciem umowy o wymaganych dokumentach podczas przekraczania granicy albo niezbędnych do posługiwania się nimi w innym kraju:

Brak informacji o obowiązujących przepisach paszportowych oraz o terminie oczekiwania na paszport i wizę, wymogach sanitarnych i zdrowotnych, a także o możliwości zawarcia ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia.

4. postanowienia umowne, które ograniczały lub wyłączały odpowiedzialność organizatorów turystyki za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy;

5. brak książek kontroli

6. powierzenie zadań przewodnikowi lub pilotowi wycieczek, którzy nie posiadali uprawnień

7. brak obowiązkowego ubezpieczenia na rzecz klientów;

8. nieprawidłowe sporządzenie umowy

W umowie nie podano informacji o: położeniu i rodzaju obiektu hotelarskiego, ilości i rodzaju posiłków, rodzaju i zakresu ubezpieczenia turystów, terminie powiadomienia klienta na piśmie o ewentualnym odwołaniu imprezy oraz sposobie zgłaszania reklamacji.

9. opłaty – występowały różnice między ceną podaną konsumentowi do wiadomości a faktycznie od niego pobranej.

Jakie zastosowano kary

W wyniku kontroli Inspekcja Handlowa nałożyła:

  • 9 mandatów karnych,
  • skierowała wniosek do sądu o ukaranie przedsiębiorcy,
  • przekazała 24 informacje o stwierdzeniu nieprawidłowości do marszałków województwa,
  • wystosowała 57 wystąpień pokontrolnych z wnioskami o usunięcie nieprawidłowości,
  • zażądała (53 żądania) usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

Zadaj pytanie: Forum

Zobacz: Prawa konsumenta

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

W ponad 70% skontrolowanych biurach podróży wykryto nieprawidłowości, które naruszały prawa konsumentów.
W ponad 70% skontrolowanych biurach podróży wykryto nieprawidłowości, które naruszały prawa konsumentów.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Karol Walczak

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »