| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Co nowego > Co wiemy o biurach podróży

Co wiemy o biurach podróży

Powszechne korzystanie z usług turystycznych nastręcza możliwości do zaistnienia na rynku nierzetelnych biur podróży. Aby to sprawdzić Inspekcja Handlowa przeprowadziła kontrolę tej branży, a dokładnie 121 przedsiębiorców.

Inspekcja Handlowa po raz kolejny podjęła się przeprowadzenia kontroli przedsiębiorców. Tym razem na celownik zostały wystawione biura podróży. Kontrola miała na celu sprawdzenie prawidłowości i legalności ich działania.

Najczęstsze nieprawidłowości

W ponad 70% skontrolowanych biurach podróży wykryto nieprawidłowości, które naruszały prawa konsumentów.

Najczęściej spotykane:

1. zamieszczanie w umowach klauzul niedozwolonych

„Przedsiębiorca zastrzega sobie prawo do zmiany warunków umowy, z odwołaniem lub przesunięciem imprezy włącznie z przyczyn od siebie niezależnych takich jak działania siły wyższej, działania kontrahentów,...”.

2. niezawieranie wszystkich niezbędnych informacji wskazanych w ustawie o usługach turystycznych:

Brak danych o rodzaju środka transportu, ilości i rodzaju posiłków, terminu na powiadomienie konsumenta o odwołaniu imprezy turystycznej; obowiązujących przepisach paszportowych, wizowych i sanitarnych oraz zdrowotnych.

3. brak informacji przed zawarciem umowy o wymaganych dokumentach podczas przekraczania granicy albo niezbędnych do posługiwania się nimi w innym kraju:

Brak informacji o obowiązujących przepisach paszportowych oraz o terminie oczekiwania na paszport i wizę, wymogach sanitarnych i zdrowotnych, a także o możliwości zawarcia ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia.

4. postanowienia umowne, które ograniczały lub wyłączały odpowiedzialność organizatorów turystyki za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy;

5. brak książek kontroli

6. powierzenie zadań przewodnikowi lub pilotowi wycieczek, którzy nie posiadali uprawnień

7. brak obowiązkowego ubezpieczenia na rzecz klientów;

8. nieprawidłowe sporządzenie umowy

W umowie nie podano informacji o: położeniu i rodzaju obiektu hotelarskiego, ilości i rodzaju posiłków, rodzaju i zakresu ubezpieczenia turystów, terminie powiadomienia klienta na piśmie o ewentualnym odwołaniu imprezy oraz sposobie zgłaszania reklamacji.

9. opłaty – występowały różnice między ceną podaną konsumentowi do wiadomości a faktycznie od niego pobranej.

Jakie zastosowano kary

W wyniku kontroli Inspekcja Handlowa nałożyła:

  • 9 mandatów karnych,
  • skierowała wniosek do sądu o ukaranie przedsiębiorcy,
  • przekazała 24 informacje o stwierdzeniu nieprawidłowości do marszałków województwa,
  • wystosowała 57 wystąpień pokontrolnych z wnioskami o usunięcie nieprawidłowości,
  • zażądała (53 żądania) usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

Zadaj pytanie: Forum

Zobacz: Prawa konsumenta

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

W ponad 70% skontrolowanych biurach podróży wykryto nieprawidłowości, które naruszały prawa konsumentów.
W ponad 70% skontrolowanych biurach podróży wykryto nieprawidłowości, które naruszały prawa konsumentów.

CIT 2018. Komentarz299.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Marzena Jaworska

Radca prawny   

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od www.infor.pl/prawo
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK