| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Co nowego > Niedozwolone klauzule w umowach z przedszkolami

Niedozwolone klauzule w umowach z przedszkolami

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakończył ponad połowę z badanych postępowań. Dotyczyły one zamieszczania przez przedszkola niepubliczne niedozwolonych klauzul w swoich umowach. Większość przedsiębiorców rezygnuje z zarzucanych im praktyk.

W ubiegłym roku przeprowadzono kontrolę umów stosowanych przez przedszkola niepubliczne. Kontrola objęła ok. 200 placówek, z czego zapisy umowne ponad 80% z nich budziły zastrzeżenia. W wyniku ogólnokrajowej akcji wszczętych zostało aż 137 postępowań w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów

UOKiK właśnie zakończył 83 postępowania. Wszyscy przedsiębiorcy, którym zarzucono stosowanie w umowach klauzul niedozwolonych zaprzestali stosowania tych praktyk.

Przedsiębiorcy często wykorzystują swoją pozycje dominującą. Rodzice w obliczu braku miejsc w innych placówkach godzą się na przedstawiane im warunki, niejednokrotnie niekorzystne dla nich. Dlatego też bardzo ważne jest, aby przed zawarciem umowy dokładnie sprawdzić czy nie zawiera ona postanowień, które mogą naruszać nasze interesy. Pomimo, że klauzule wpisane do Rejestru klauzul niedozwolonych są zakazane w obrocie z konsumentami może zdarzyć się, że będą zamieszczone w naszej umowie.

Zobacz także: Prawa konsumenta

Najczęstsze naruszenia w umowach

Po przeprowadzeniu kontroli można stwierdzić, że pewne postanowienia umowne ograniczające prawa konsumentów się powtarzały. Do najczęściej kwestionowanych klauzul znajdujących się w umowach z niepublicznymi przedszkolami można zaliczyć:

  • możliwości jednostronnego i natychmiastowego wypowiedzenia umowy przez przedszkole, nawet za kilkudniowe opóźnienie w zapłacie czesnego - takie rozwiązanie nie jest prawidłowe, gdyż najpierw rodzice dziecka powinni być wezwanie do zapłaty z wyznaczeniem w tym celu terminu;
  • nieprawidłowe określenie wysokości odsetek za nieterminowe opłaty przedsiębiorcy mają prawo pobierać odsetki za nieterminowe wpłaty czesnego, ale nie mogą one być nadmiernie wysokie, co powoduje nadmierne niedogodności po stronie konsumenta;
  • możliwość zmiany istotnych warunków umowy bez jednoczesnego prawa do odstąpienia od umowy przez konsumenta;
  • przerzucanie na kontrahentów kosztów prowadzonej działalności, np. wprowadzanie opłat za wyżywienie w czasie nieobecności dziecka lub czesnego za okres, w którym przedszkole było nieczynne; niezgodne z prawem jest pobieranie opłat za czas, kiedy usługa faktycznie nie była świadczona; rodzice mają obowiązek jak najszybciej poinformować przedszkole o nieobecności dziecka i powinno być to uwzględnione w rozliczeniach.

Źródło: UOKiK

Zadaj pytanie: Forum

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Magdalena Dąbrowska

Ekspert z zakresu doradztwa personalnego  

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »