| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Twoje prawa > Nieuczciwe praktyki rynkowe

Nieuczciwe praktyki rynkowe

Celem ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym jest nie tylko zwalczanie takich działań, ale również zapobieganie ich stosowaniu. Dlatego też już samo zagrożenie interesu konsumenta bądź też interesu publicznego, uzasadnia powstanie roszczenia o zaniechanie niedozwolonych działań.

W swych przepisach ustawa podaje przykłady nieuczciwych zachowań rynkowych. I tak wprowadzającym w błąd działaniem (działanie, które w jakikolwiek sposób powoduje lub może powodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął) może być w szczególności rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji, działanie wprowadzające w błąd w zakresie produktów lub ich opakowań, znaków towarowych, nazw handlowych, jak również nieprzestrzeganie kodeksu dobrych praktyk, do którego przedsiębiorca dobrowolnie przystąpił.

Wprowadzające w błąd może być również zaniechanie podania istotnych informacji potrzebnych konsumentowi do podjęcia decyzji dotyczącej umowy, co z kolei może spowodować podjęcie przez niego decyzji, której w innej sytuacji by nie podjął.

W ustawie pojawia się definicja agresywnych praktyk rynkowych jako działań, które poprzez niedopuszczalny nacisk w znaczny sposób ograniczają lub mogą ograniczyć swobodę wyboru przeciętnego konsumenta lub jego zachowanie względem produktu. Do takich zachowań można, na podstawie powołanych przepisów zaliczyć przykładowo spam (uciążliwe i niewywołane działaniem albo zaniechaniem konsumenta nakłanianie do nabycia produktów przez (…) pocztę elektroniczną).

W przypadku dokonania nieuczciwej praktyki rynkowej konsument, którego interes został zagrożony lub naruszony może wystąpić z żądaniem:

  • zaniechania nieuczciwej praktyki,
  • usunięcia skutków tej praktyki,
  • złożenia oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie,
  • naprawienia wyrządzonej szkody na zasadach ogólnych,
  • zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej, ochroną dziedzictwa narodowego lub ochroną konsumentów.

Z roszczeniami zaniechania praktyk, złożenia oświadczenia oraz zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej mogą również wystąpić: Rzecznik Praw Obywatelskich, Rzecznik Ubezpieczonych, krajowa lub regionalna organizacja chroniąca konsumentów oraz powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów.

Zobacz serwis: Konsument i umowy

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

PORTA KMI POLAND

jest liderem wśród producentów skrzydeł i ościeżnic drzwiowych w Polsce.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »