| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Twoje prawa > Nieuczciwe praktyki rynkowe

Nieuczciwe praktyki rynkowe

Celem ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym jest nie tylko zwalczanie takich działań, ale również zapobieganie ich stosowaniu. Dlatego też już samo zagrożenie interesu konsumenta bądź też interesu publicznego, uzasadnia powstanie roszczenia o zaniechanie niedozwolonych działań.

W swych przepisach ustawa podaje przykłady nieuczciwych zachowań rynkowych. I tak wprowadzającym w błąd działaniem (działanie, które w jakikolwiek sposób powoduje lub może powodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął) może być w szczególności rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji, działanie wprowadzające w błąd w zakresie produktów lub ich opakowań, znaków towarowych, nazw handlowych, jak również nieprzestrzeganie kodeksu dobrych praktyk, do którego przedsiębiorca dobrowolnie przystąpił.

Wprowadzające w błąd może być również zaniechanie podania istotnych informacji potrzebnych konsumentowi do podjęcia decyzji dotyczącej umowy, co z kolei może spowodować podjęcie przez niego decyzji, której w innej sytuacji by nie podjął.

W ustawie pojawia się definicja agresywnych praktyk rynkowych jako działań, które poprzez niedopuszczalny nacisk w znaczny sposób ograniczają lub mogą ograniczyć swobodę wyboru przeciętnego konsumenta lub jego zachowanie względem produktu. Do takich zachowań można, na podstawie powołanych przepisów zaliczyć przykładowo spam (uciążliwe i niewywołane działaniem albo zaniechaniem konsumenta nakłanianie do nabycia produktów przez (…) pocztę elektroniczną).

W przypadku dokonania nieuczciwej praktyki rynkowej konsument, którego interes został zagrożony lub naruszony może wystąpić z żądaniem:

  • zaniechania nieuczciwej praktyki,
  • usunięcia skutków tej praktyki,
  • złożenia oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie,
  • naprawienia wyrządzonej szkody na zasadach ogólnych,
  • zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej, ochroną dziedzictwa narodowego lub ochroną konsumentów.

Z roszczeniami zaniechania praktyk, złożenia oświadczenia oraz zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej mogą również wystąpić: Rzecznik Praw Obywatelskich, Rzecznik Ubezpieczonych, krajowa lub regionalna organizacja chroniąca konsumentów oraz powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów.

Zobacz serwis: Konsument i umowy

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Myloview.pl

Fachowcy branży designu wnętrzarskiego, postanowili stworzyć miejsce dla użytkowników internetu, które pozwoli na wybór dekoracji ściennej najwyżej jakości - myloview.pl. Platforma artystyczna myloview.pl, to sklep internetowy, który pozwoli Państwu na wyposażenie wnętrz oryginalnymi naklejkami, muralami, fototapetami oraz obrazami.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od www.infor.pl/prawo
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK