| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Twoje prawa > Czy straty spowodowane kradzieżą karty płatniczej ponosi okradziony

Czy straty spowodowane kradzieżą karty płatniczej ponosi okradziony

W tramwaju skradziono mi kartę kredytową, a z konta bardzo szybko zniknęły pieniądze. Czy jest jakaś szansa, by je odzyskać?

Tak. W przypadku kradzieży karty płatniczej większym ryzykiem jest obciążony wydawca karty (bank), niż jej posiadacz. W większości przypadków, przy szybkim działaniu można uniknąć w ogóle strat finansowych związanych z kradzieżą karty i podjęciem pieniędzy z naszego konta.

Ostatecznie, jeżeli kradzież pieniędzy nie nastąpiła z powodów zawinionych przez posiadacza, konieczność pokrycia strat będzie ograniczona do maksymalnie 150 euro. Istotne jest jednak jak najszybsze zgłoszenie do banku faktu kradzieży, czy też jej utraty.

O kradzieży karty płatniczej należy jak najszybciej powiadomić bank. W przeciwnym razie będziemy musieli pokryć część strat w przypadku jej nieautoryzowanego użycia.

Zgłoszenie kradzieży karty

Czas dokonania zgłoszenia kradzieży karty płatniczej jest bardzo istotny. Im dłużej zwlekamy, tym zwiększa się prawdopodobieństwo, iż wobec nieautoryzowanego użycia naszej karty przez złodzieja, będziemy musieli ponieść część strat. Możliwe, że w takiej sytuacji bank zarzuci nam brak należytej staranności oraz będzie starał uchylić się w ogóle od odpowiedzialności.

Zobacz również serwis: Finanse

Zgodnie bowiem z art. 28 ust. 2 ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych posiadacza obciążają operacje dokonane z użyciem utraconej karty płatniczej do czasu zgłoszenia jej utraty. W takiej sytuacji posiadacz będzie ponosił odpowiedzialność do 150 euro, w wartości wyrażonej w złotym.

Przeliczenie wartości 150 euro na polską walutę następuje według kursu ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w dniu dokonania zgłoszenia.

Warto przy tym pamiętać, iż suma ta jest maksymalną granicą odpowiedzialności posiadacza skradzionej karty. Jeżeli umowa z bankiem zawierałaby ostrzejsze warunki, czy też uzależniała takie ograniczenia wysokości odszkodowania od wykupu ubezpieczenia, wtedy też postanowienia te będą nieważne.

Im szybciej zgłosimy fakt kradzieży lub utraty karty płatniczej, tym mniejsze jest prawdopodobieństwo jej nieautoryzowanego użycia oraz konieczności pokrycia przez nas części strat. Najlepiej fakt kradzieży zgłosić niezwłocznie. 

Zobacz również serwis: Prawa konsumenta

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Szkolenia 24 h

internetowy serwis szkoleń

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »