| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Twoje prawa > Czy produkt na sklepowej półce musi być oznaczony ceną?

Czy produkt na sklepowej półce musi być oznaczony ceną?

W sklepie osiedlowym, w którym robię często zakupy, nagminne jest, że przy produktach nie ma wskazanej ceny. O jej wysokości dowiaduję się dopiero przy kasie. Czy to zgodne z prawem?

Oznaczanie towarów cenami jest obowiązkiem przedsiębiorców. Wynika on z art. 12 ustawy o cenach zgodnie z którym towar przeznaczony do sprzedaży detalicznej oznacza się ceną. Niedopełnienie takiego obowiązku stanowi wykroczenie i jest karane na podstawie art. 137 Kodeksu wykroczeń grzywną do wysokości 1,500 zł.

Jeżeli przedsiębiorca w sposób uporczywy nie wykonuje tego obowiązku, może zostać ukarany przez wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej karą pieniężną w wysokości stanowiącej równowartość od 1,000 do 5,000 euro. Na taką decyzję służy odwołanie do Prezesa UOKiK.

Uwidacznianie cen i informacji

Szczegółowe zasady dotyczące oznaczania produktów znajdujących się w obrocie cenami, są określone w rozporządzeniu ministra finansów.

Zobacz również serwis: Prawa konsumenta

Zgodnie z nim towary oferowane kupującym w miejscu sprzedaży muszą być oznaczone wywieszkami zawierającymi informacje wskazujące m.in. ceny oraz jednostki miar do których odnoszą się uwidocznione ceny.

W przypadku towarów podobnych na wywieszkach należy umieścić nazwę producenta lub inne informacje pozwalające na identyfikację ceny z towarem.

Wywieszki informacyjne umieszcza się w miejscach ogólnodostępnych. Nie muszą być one umieszczone na towarze, ale konieczne jest by pozwalały na identyfikację towaru.

Cena jednostkowa

Oprócz obowiązku podawania ceny, sprzedawca musi również informować klientów o cenie jednostkowej towaru. Jest to cena ustalona za jednostkę określonego towaru lub usługi, wyrażona w jednostkach miary.

5 zł za kilogram.

Sprzedawca musi podawać taką cenę jednostkową zarówno przy towarze, jak również w reklamach. Niespełnienie tego obowiązku może stanowić czyn nieuczciwej konkurencji lub też naruszać zbiorowe prawa konsumentów.

Zobacz również serwis: Sprzedaż towarów

Podstawy prawne:

Ustawa z 5 lipca 2001 r. o cenach;

Rozporządzenie ministra finansów z 10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Jacek Rakowski

Dyrektor ds. prawnych, Związek Polskiego Leasingu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »