| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Twoje prawa > Czy produkt na sklepowej półce musi być oznaczony ceną?

Czy produkt na sklepowej półce musi być oznaczony ceną?

W sklepie osiedlowym, w którym robię często zakupy, nagminne jest, że przy produktach nie ma wskazanej ceny. O jej wysokości dowiaduję się dopiero przy kasie. Czy to zgodne z prawem?

Oznaczanie towarów cenami jest obowiązkiem przedsiębiorców. Wynika on z art. 12 ustawy o cenach zgodnie z którym towar przeznaczony do sprzedaży detalicznej oznacza się ceną. Niedopełnienie takiego obowiązku stanowi wykroczenie i jest karane na podstawie art. 137 Kodeksu wykroczeń grzywną do wysokości 1,500 zł.

Jeżeli przedsiębiorca w sposób uporczywy nie wykonuje tego obowiązku, może zostać ukarany przez wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej karą pieniężną w wysokości stanowiącej równowartość od 1,000 do 5,000 euro. Na taką decyzję służy odwołanie do Prezesa UOKiK.

Uwidacznianie cen i informacji

Szczegółowe zasady dotyczące oznaczania produktów znajdujących się w obrocie cenami, są określone w rozporządzeniu ministra finansów.

Zobacz również serwis: Prawa konsumenta

Zgodnie z nim towary oferowane kupującym w miejscu sprzedaży muszą być oznaczone wywieszkami zawierającymi informacje wskazujące m.in. ceny oraz jednostki miar do których odnoszą się uwidocznione ceny.

W przypadku towarów podobnych na wywieszkach należy umieścić nazwę producenta lub inne informacje pozwalające na identyfikację ceny z towarem.

Wywieszki informacyjne umieszcza się w miejscach ogólnodostępnych. Nie muszą być one umieszczone na towarze, ale konieczne jest by pozwalały na identyfikację towaru.

Cena jednostkowa

Oprócz obowiązku podawania ceny, sprzedawca musi również informować klientów o cenie jednostkowej towaru. Jest to cena ustalona za jednostkę określonego towaru lub usługi, wyrażona w jednostkach miary.

5 zł za kilogram.

Sprzedawca musi podawać taką cenę jednostkową zarówno przy towarze, jak również w reklamach. Niespełnienie tego obowiązku może stanowić czyn nieuczciwej konkurencji lub też naruszać zbiorowe prawa konsumentów.

Zobacz również serwis: Sprzedaż towarów

Podstawy prawne:

Ustawa z 5 lipca 2001 r. o cenach;

Rozporządzenie ministra finansów z 10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Ewelina Pruszyńska

Aplikantka radcowska w kancelarii e|n|w|c

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »