| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Twoje prawa > Co grozi przedsiębiorcy za nierzetelne reklamy?

Co grozi przedsiębiorcy za nierzetelne reklamy?

Reklamy wprowadzające w błąd mogą stanowić czyn nieuczciwej konkurencji lub nieuczciwą praktykę rynkową. Za nieuczciwe reklamy przedsiębiorców czeka wysoka kara finansowa.

W odróżnieniu od wymogów dotyczących składania pozwu przed sądem cywilnym, zgłaszający zawiadomienie do Prezesa UOKiK nie musi udowadniać wskazywanego naruszenia ani też wykazywać interesu prawnego w ściganiu nieuczciwego przedsiębiorcy. Ponadto złożenie takiego zawiadomienia do UOKiK nie podlega żadnej opłacie.

Co istotne jednak, jeżeli Prezes UOKiK zdecyduje się wszcząć postępowanie w tej sprawie, zgłaszający nie będzie stroną postępowania. Prezes UOKiK poinformuje go jedynie o sposobie rozpatrzenia zawiadomienia. A zatem zgłaszający nie ma dostępu do akt postępowania ani prawa zaskarżenia decyzji końcowej Prezesa UOKiK do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zobacz serwis:  Sprzedaż towarów

Postępowanie administracyjne prowadzi Prezes UOKiK, który sam przeprowadza postępowanie dowodowe w tej sprawie, czyli sam bada, czy wskazana w zawiadomieniu praktyka stanowi reklamę wprowadzającą w błąd. Zgłaszający nie jest obarczony tutaj ciężarem dowodu. Analiza przeprowadzana w tym zakresie przez Prezesa UOKiK jest bardzo podobna do analizy przeprowadzanej przez sąd cywilny. Prezes UOKiK bada jednak dodatkowo, czy praktyka ta naruszała interes zbiorowy konsumentów.

Zaletą tego postępowania jest również fakt, że postępowanie w sprawie praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów powinno się zakończyć nie później niż w ciągu dwóch miesięcy, a w sprawie szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu trzech miesięcy od dnia wszczęcia postępowania (choć w praktyce postępowania te trwają dłużej).

Jeżeli Prezes UOKiK uzna, że praktyka przedsiębiorcy stanowiła reklamę wprowadzającą w błąd, która naruszała zbiorowy interes przedsiębiorców, może ukarać przedsiębiorcę, który stosował taką reklamę, wysoką karą finansową – nawet do 10 proc. całego przychodu osiągniętego przez tego przedsiębiorcę w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary. Prezes UOKiK może również w decyzji określić środki usunięcia naruszenia, czyli np. zobowiązać przedsiębiorcę do złożenia oświadczania (w określonej formie i treści), może też nakazać publikację decyzji (w całości lub w części).

Przykładowo decyzją z 31 grudnia 2009 roku Prezes UOKiK uznała, że reklama spółki PTC (operatora sieci Era) o treści „Najszybszy Internet w komórce. Bez limitu. Za 5 zł” wprowadzała konsumentów w błąd, gdyż konsumenci, sugerując się takim przekazem, mogli nabrać przekonania, że będą mogli korzystać z Internetu w sposób nielimitowany, po bardzo niskiej cenie, gdy tymczasem spółka ta nie zaznaczyła, że regulamin usługi przewidywał miesięczny limit transmisji danych (do 50 MB w każdym cyklu rozliczeniowym), a promocyjny abonament obowiązywał tylko przez trzy pierwsze cykle rozliczeniowe. Na spółkę została nałożona kara finansowa w wysokości 8 729 993 zł.

Wcześniej Prezes UOKiK zakwestionował reklamę spółki PTK Centertel o treści: „Bliskość tworzy Święta”, gdy tymczasem oferta nie była dostępna w okresie świątecznym. Decyzją z 19 sierpnia 2008 roku na spółkę została nałożona kara finansowa w wysokości ponad 806 000 zł., a ponadto Prezes UOKiK nakazał zamieszczenie decyzji na stronie internetowej Orange oraz dwukrotną publikację sentencji decyzji.

Warto zauważyć, że w ostatnich dwóch latach do UOKiK wpływało co roku ponad 300 zawiadomień dotyczących podejrzenia stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

Zobacz: UOKiK karze firmę windykacyjną za wprowadzanie w błąd

Paulina Jasiura, Zespół Prawa Własności Intelektualnej kancelarii Wardyński i Wspólnicy

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Mizera

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »