REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklama i ogłoszenie prasowe oraz powinności wydawcy tytułu prasowego

www.sxc.hu
www.sxc.hu

REKLAMA

REKLAMA

Prasa ma prawo zamieszczać odpłatnie ogłoszenia i reklamy. Definicja reklamy została zamieszczona w ustawie o radiofonii i telewizji, zgodnie z którą reklamą jest przekaz handlowy, pochodzący od podmiotu publicznego lub prywatnego, w związku z jego działalnością gospodarczą lub zawodową, zmierzający do promocji sprzedaży lub odpłatnego korzystania z towarów lub usług; reklamą jest także autopromocja;.

Na podstawie wykładni językowej przyjmuje się więc powszechnie, że reklama czy ogłoszenie to materiały słowne, plastyczne, muzyczne, filmowe, zawierające w sobie jakąś treść lub przekaz.

REKLAMA

REKLAMA

Aby dany materiał można było uznać za reklama/ogłoszenie w rozumieniu prawa prasowego musi być spełniony podstawowy wymóg – materiał musi pochodzi „z zewnątrz". Nie jest to więc materiał redakcyjnym – lecz materiał przyjęty od podmiotu zewnętrznego do emisji. Pojęcie to nie obejmuje więc własnych ogłoszeń/kryptoreklamy wydawcy tytułu prasowego. O tym czy dany materiał stanowi reklamę lub ogłoszenie stanowi jego treść. Tytuł jest przy tym drugorzędny. Są one rozmaicie tytułowane: „Reklama", „Ogłoszenie płatne", „Ogłoszenia drobne", „Informacja handlowa", „Tekst sponsorowany", „Zaproszenie" itp.

Podstawy prawne reklamy zostały uregulowane w art. 36 ustawy prawo prasowe. Zgodnie z powołanym przepisem prasa może zamieszczać odpłatne ogłoszenia i reklamy. Ogłoszenia i reklamy muszą być ponadto oznaczone w sposób nie budzący wątpliwości, iż nie stanowią one materiału redakcyjnego.

Publikowanie reklam lub ogłoszeń jest prawem, a nie obowiązkiem wydawcy tytułu prasowego. Jeśli jednak dany tytuł prasowy podejmuje się emisji reklam lub ogłoszeń – odmowa publikacji konkretnego materiału może nastąpić tylko w razie sprzeczności treści lub formy reklamy czy ogłoszenia:

  •  z prawem,
  •  z zasadami współżycia społecznego,
  •  z linią programową bądź charakterem prasy, w której mają zostać zamieszczone

Forum: Prawo prasowe-sprostowanie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za granice reklamy uznaje się w ustawodawstwie europejskim "dobre obyczaje" jako klauzulę generalną wynikającą z Konwencji Paryskiej o Ochronie Własności Przemysłowej z 1883 r. Charakter taki mają zakazy dotyczące reklamy wprowadzającej w błąd, reklamy ukrytej w materiałach redakcyjnych, działającej na podświadomość człowieka. Niedopuszczalna jest także w prawie europejskim reklama ingerująca w sferę prywatności, zwana także reklamą uciążliwą. W odniesieniu do reklam emitowanych przez stacje radiowe i telewizyjne istotne znaczenie mają postanowienia: Europejskiej Konwencji o Telewizji Ponadgranicznej, sporządzonej w Strasburgu 5 maja 1989 r. (Dz. U. z 1995 r. Nr 32, poz. 160 i 161), Europejskiego Porozumienia o Zapobieganiu Audycjom Nadawanym ze Stacji Znajdujących się poza Terytorium Państwowym sporządzonego w dniu Strasburgu 22 stycznia 1965 r. (Dz. U. z 1995 r. Nr 39, poz. 194 i 195), Międzynarodowej Konwencji o Rozpowszechnianiu Sygnałów Przenoszących Programy, Przekazywanych za Pośrednictwem Satelity z 1974 r. - Konwencja Brukselska, Konwencja o Utworzeniu Europejskiej Organizacji Satelitarnej "Eutelsat", otwartej do podpisu w Paryżu 15 lipca 1982 r. (Dz. U. z 1995 r. Nr 24, poz. 130 i 131) oraz Umowy w sprawie Międzynarodowej Organizacji Telekomunikacji Satelitarnej "Intelsat" (Dz. U. z 1994 r. Nr 110, poz. 530).

Zobacz: Redaktor nie odpowiada za komentarze czytelników

W końcu zakazy reklamy wynikają również z wielu ustaw ustawodawstwa krajowego. Nie sposób ich tu wszystkich wymienić. Można tu jedynie przykładowo wymienić:

  •  zakaz reklamy gier losowych i zakładów wzajemnych

(art. 8 ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach losowych i zakładach wzajemnych, tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27 z późn. zm.)

  •  zakaz reklamy wyrobów tytoniowych w radiu, telewizji oraz prasie dziecięcej i młodzieżowej

(art. 8 ustawy z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych)

  • zakaz reklamowania się niektórych zawodów: adwokatów, radców prawnych, notariuszy, lekarzy
  •  zakaz ogłoszeń o odpłatnym zbyciu lub o pośredniczeniu w odpłatnym zbyciu lub nabyciu komórek i narządów w celu ich przeszczepiania

(art. 43 ustawy z dnia 1 lipca 2005 r. o pobieraniu przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów)

Zobacz: Obowiązek rejestracji prasy internetowej

Zakaz reklamy może również wynikać z przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 1993r. o zwalczeniu nieuczciwej konkurencji. W art. 16 określono pojęcie tzw. zakazanej reklamy w zakresie nieuczciwej konkurencji.

REKLAMA

Art. 16. 1. Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności:
1) reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka;
2) reklama wprowadzająca klienta w błąd i mogąca przez to wpłynąć na jego decyzję co do nabycia towaru lub usługi;
3) reklama odwołująca się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci;
4) wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji;
5) reklama, która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, w szczególności przez uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta niezamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu informacji.

Ustawa nie zawiera żadnych ograniczeń co do miejsca zamieszczenia reklam i ogłoszeń, ich formatu oraz wysokości cen ogłoszeń i reklam. Nie ma więc przeszkód, aby reklamy były zamieszczane na pierwszej stronie pisma, nawet obok tytułu. 

Jeśli reklama lub ogłoszenie zostało opublikowane zgodnie z powyższymi zasadami to wydawca tytułu prasowego nie ponosi odpowiedzialności za treść reklamy/ogłoszenia. W wyroku Sądu Najwyższego z dnia 8 stycznia 2004r. (I CK 40/03) stwierdzono, że Reklamodawca ponosi pełną odpowiedzialność za treść ogłoszenia, natomiast wydawca odpowiada tylko wówczas, kiedy zamieści takie ogłoszenie, chociaż przy dołożeniu należytej staranności mógł był stwierdzić jego bezprawny charakter.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
1,27 mld zł na bony energetyczne w 2024 r. Kto się załapie na te pieniądze?

Bon energetyczny to nowe świadczenie pieniężne dla gospodarstw domowych, które będzie przyznawane na podstawie konkretnych kryteriów dochodowych, w zależności od ilości osób w gospodarstwie. Wiem już, że pula środków na wypłaty bonów energetycznych w 2024 roku wynosi 1,27 mld zł. Teraz tylko pytanie, czy jesteś w grupie, która skorzysta z tych pieniędzy.

Komunikat MC: Zmiany w Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa. Ochrona przed zagrożeniami w cyberprzestrzeni będzie wzmocniona

Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało projekt ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa. Ustawa ma wzmocnić ochronę obywateli oraz instytucji przed rosnącymi zagrożeniami w cyberprzestrzeni. Projekt został skierowany do konsultacji publicznych, które potrwają do 24 maja 2024 r.

Wcześniejsza emerytura dla urodzonych w konkretnych latach. Po osiągnięciu wieku 55. w przypadku kobiet i 60. w przypadku mężczyzn

Część osób może przejść na wcześniejszą emeryturę. Aktualnie bowiem nabycie prawa do emerytury pomostowej przysługuje osobom znacznie młodszym niż wcześniej. Przyszli emeryci nie muszą teraz udowadniać, że wykonywali pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze przed 31 grudnia 1998 r.

RPD do nauczycieli: bez kartkówek i sprawdzianów po majówce, czy długim weekendzie z Bożym Ciałem; pozwólcie dzieciom wypocząć

Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak zaapelowała w liście do nauczycieli o uszanowanie prawa uczniów do wypoczynku w trakcie majówki i długiego weekendu czerwcowego.

REKLAMA

Czy wynajmujący może wejść do swojego mieszkania o dowolnej porze? Czy najemca może odmówić mu wstępu? Sprawdź, jakie są zasady.

Prawa wynajmującego, a prawa najemcy – co jest ważniejsze? Prawo chroni obie strony umowy. Ich zakres jest inny w przypadku awarii wywołującej szkodę lub zagrażającej bezpośrednio powstaniem szkody, a inny w odniesieniu do okresowego i doraźnego sprawowania kontroli nad nieruchomością.

Nowy obowiązek do końca 2024 roku: 1 punkt ładowania aut elektrycznych na 10 lub 20 miejsc parkingowych. Kogo dotyczy?

Zbliżające się zmiany prawne w zakresie eMobility przyniosą w Polsce potrzebę szybkiej elektryfikacji parkingów. Dlatego E.ON Polska prezentuje przewodnik po wybranych zagadnieniach dotyczących obowiązujących i przyszłych regulacji w obszarze elektromobilności. Materiał powstał we współpracy z zespołem Dekarbonizacji kancelarii prawnej Osborne Clarke oraz firmą doradztwa podatkowego MDDP. Jest on kierowany do właścicieli i zarządców nieruchomości komercyjnych.

10.000 zł bezzwrotnego dofinansowania na organizację potańcówki czeka na chętnych. Bez wkładu własnego. Chcesz potańczyć? Sprawdź!

Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi uruchamia program Potańcówki Wiejskie. Można z niego pozyskać 10.000 zł bezzwrotnego dofinansowania, bez wkładu własnego. Trzeba tylko nawiązać współpracę z wykonawcami tradycyjnej muzyki danej społeczności lokalnej.

Elektroniczne listy polecone z potwierdzeniem odbioru. Nowa usługa Poczty Polskiej: e-Doręczenia. Jak dołączyć firmę do systemu e-Doręczeń?

Już niedługo zostanie wdrożona nowa usługa Poczty Polskiej e-Doręczenia. To prawdziwa rewolucja, która ma w dalszej perspektywie zastąpić tradycyjną papierową korespondencję wysyłaną do osób prywatnych, urzędów czy firm. Bank Pocztowy przeprowadził właśnie testy tej usługi z wykorzystaniem udostępnionego przez Pocztę Polską interfejsu API. Po jej wdrożeniu, zamiast osobistych wizyt w urzędzie pocztowym, fizycznego odbierania i wysyłania listów poleconych oraz archiwizowania papierowej korespondencji, będzie można dokonać wysyłki pisma w formie elektronicznej. Ta nowinka, to efekt wchodzącego w życie od października 2024 r. ułatwienia dla obywateli w postaci elektronicznego adresu do e-Doręczeń. 

REKLAMA

Kto będzie musiał oddać 13. emeryturę? Niektórzy seniorzy powinni to sprawdzić

Niektórzy seniorzy będą musieli zwrócić 13. emeryturę. Pożegnanie z "trzynastką" dotyczy emerytów, którzy przekroczyli kwotowy limit dorabiania do emerytury. Dowiedz się, ile wynosi taki limit w 2024 roku, czy ta sytuacja dotyczy Ciebie?

Kolejni funkcjonariusze mają podwyżki. Nawet do 16 100 zł

Tym razem podwyżki dla funkcjonariuszy ABW – przyznano im podwyżki pensji i dodatków.

REKLAMA