| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Twoje prawa > Krok po kroku poznaj prawa konsumenta – cz. 1

Krok po kroku poznaj prawa konsumenta – cz. 1

Konsumenci są szczególnie chronieni przez prawo, które przyznaje im szereg szczególnych uprawnień. Jakie to uprawnienia i kiedy możemy z nich korzystać?

Kiedy można skorzystać z uprawnień?

To czy będziemy mogli skorzystać z uprawnień będzie zależeć od tego, czy będziemy w danej sytuacji występować z pozycji konsumenta. Uzyskanie tego statusu jest bowiem uzależnione od spełnienia określonych warunków. Zgodnie z art. 22(1) Kodeksu cywilnego za konsumenta uważa się bowiem osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.

Z powyższej definicji wynika szereg praktycznych konsekwencji. Jedną z nich odczujemy np. wtedy, gdy zechcemy zrobić zakupy „na firmę”, której jesteśmy właścicielem.  Po drugie jak wynika to z cytowanego przepisu uprawnienia konsumenckie przysługują to jedynie osobom fizycznym. Osoba prawna nie będzie mogła z nich skorzystać.

Czytaj więcej: Czy warto kupować „na firmę”?

Niezależnie od tego, czy spełniamy warunki niezbędne do uzyskania statusu konsumenta, do uznania danej transakcji za dokonaną w ramach obrotu konsumenckiego to nie wystarcza. Niezbędne jest również to, by drugą stroną umowy był przedsiębiorca dokonujący czynności prawnej w ramach prowadzonej przez siebie działalności.

Czytaj więcej: Kto jest konsumentem i jakie są jego prawa?  - cz. 1

Jakie ma to praktyczne konsekwencje?

Czytaj więcej: Kto jest konsumentem i jakie są jego prawa? – cz. 2

Niektóre uprawnienia, jak np. te związane z umowami na odległość zawieranymi przez internet zależą nie tylko od tego, czy jesteśmy konsumentami ale także od tego, czy drugą stroną transakcji jest przedsiębiorca. Jeżeli nie, to kupujący w tym wypadku nie będzie mógł skorzystać z 10-dniowego terminu na odstąpienie od umowy.

Jakie uprawnienia ma konsument

Jednym z podstawowych uprawnień konsumenta jest prawo do reklamacji. Należy przy tym zaznaczyć, iż uprawnienia te w przypadku obrotu konsumenckiego nie wynikają z przepisów o rękojmi, jakie znajdują się w Kodeksie cywilnym, a zostały określone w przepisach ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

Czytaj więcej: Czy przepisy kodeksowe są mniej korzystne, niż przepisy dla konsumentów?

Czytaj więcej: Kiedy sprzedaż jest konsumencka?

Podstawą składania reklamacji konsumenckiej jest niezgodność towaru z umową. Co się kryje pod tym pojęciem? Czy składać reklamację możemy jedynie w przypadku wady?

Czytaj więcej: Kiedy towar jest niezgodny z umową?

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Małgorzata Bryła

Adwokat kościelny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »