| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Twoje prawa > Prawa konsumenta – jakie są podstawy reklamacji?

Prawa konsumenta – jakie są podstawy reklamacji?

Z jakich uprawnień może skorzystać konsument podczas reklamacji? Kiedy reklamacja jest uzasadniona, a kiedy nie? Czy termin złożenia reklamacji ma znaczenie?

Konsument kontra przedsiębiorca

W sporze z przedsiębiorcą konsument wcale nie stoi na straconej pozycji. Ostatecznym sposobem uzyskania należnych nam uprawnień będzie sala sądowa. W batalii ze sprzedawcą nie musimy być sami, a potrzebną pomoc można uzyskać w biurze miejskiego (powiatowego) rzecznika konsumentów. Czego możemy zatem oczekiwać?

Zobacz: Czy rzecznik może wnieść pozew za konsumenta?

Po pierwsze znaj swoje prawa

Niezależnie od wszystkiego podstawową rzeczą powinna być znajomość praw, jakie przysługują konsumentowi. Pozwoli ona nam uniknąć sytuacji, które pozbawią nas podstawowych uprawnień.

Przy zakupach konsumenci są chronieni m.in. postanowieniami ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.  Ustawa ta reguluje przede wszystkim uprawnienia konsumentów przysługujące im w przypadku zakupu wadliwej rzeczy. Podstawowym uprawnieniem konsumenta jest w takim przypadku reklamacja. Zgodnie z art. 4 ust. 1 tejże ustawy o reklamacji możemy pomyśleć, jeżeli zakupiony towar jest niezgodny z umową, a niezgodność ta istniała w chwili jego wydania.

Zobacz: Produkt niezgodny z opisem. Czy można reklamować?

Podstawą reklamacji jest nie tylko sam fakt, iż towar jest niezgodny z umową. Ta niezgodność musiała już istnieć w chwili wydania produktu, chociażby była niewidoczna. Przykładowo niezgodność polegała na użyciu materiałów słabej jakości.

O niezgodności towaru z umową możemy mówić nie tylko wtedy, gdy produkt okaże się wadliwy. Chodzi także o sytuacje, w których m.in., jest on niezgodny z opisem sprzedawcy lub producenta, nie ma właściwości o których byliśmy zapewniani w reklamach, czy nawet wtedy, gdy fizycznie jest sprawny lecz nie nadaje się do celu któremu miał służyć, jeżeli o tym celu wiedział sprzedawca w chwili sprzedaży.

Należy bezwzględnie pamiętać o tym, że niezgodność towaru powinna być zgłoszona sprzedawcy w ciągu 2 miesięcy od jej spostrzeżenia. Po tym czasie sprzedawca może nie uwzględnić naszych żądań.

Domniemanie niezgodności

Na duże udogodnienia mogą liczyć przy tym konsumenci w odniesieniu do rzeczy, których niezgodność została dostrzeżona w terminie 6 miesięcy od daty zakupu.

Zakupiony telewizor zaczął się samoistnie wyłączać po miesiącu używania.

W takiej sytuacji istnieć będzie domniemanie, iż niezgodność towaru z umową istniała i to już w chwili wydania towaru.

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

inFakt

inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »