| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Twoje prawa > Bądź świadomym konsumentem

Bądź świadomym konsumentem

Świadomy konsument zna swoje prawa i obowiązki. Jak powinien z nich korzystać, żeby zakupy, których dokonuje były satysfakcjonujące?

„Konsument musi mieć realną możliwość dokonywania świadomego wyboru na rynku. Służy temu rzetelna informacja o cechach i cenach oferowanych towarów, o efektywnych metodach ich użytkowania. Konsument musi znać swoje prawa i obowiązki, w szczególności powinien wiedzieć o procedurach dochodzenia swych praw” - czytamy w katalogu praw konsumenta. Jednak, mimo prawnego uchwalenia podobnych ustaw, kwestię prymarną w świadomym wyborze produktów powinna pełnić nasza ostrożność i zasada ograniczonego zaufania.

Kupuj z pomyślunkiem

W czasach ciągłego pośpiechu rzadko zastanawiamy się nad tym, co kupujemy. Sięgamy po upragnioną rzecz, po czym jak najszybciej udajemy się do kasy. Nie przywiązujemy wagi do sposobu i warunków, w jakich dany produkt został wykonany. Prym wiedzie ilość i cena. Co za tym idzie, coraz rzadziej można napotkać osoby, które nazwać można świadomym konsumentem - kimś, kto nie wykonuje pochopnych zakupów, komu nie jest obojętne pochodzenie produktu. Tak naprawdę, wystarczy chwila uwagi i zastanowienia, aby uniknąć wspierania firm, które przy produkcji nie stronią od wyrządzania krzywdy - czy to ludziom, nie zapewniając im godziwych warunków pracywynagrodzenia, czy zwierzętom, testując na nich swoje utwory. Jak widać, świadomość zakupu jest zatem dobra nie tylko dla nas, ale i dla wielu innych istnień…

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

Co należy wiedzieć, aby uniknąć marketingowych pułapek?

Z dystansem do reklamy

Świadomy konsument powinien, przede wszystkim, z dużą ostrożnością podchodzić do sposobów zachęceń, jakie stosuje współczesny sprzedawca. Nie od dziś wiadomo, że reklama specjalizuje się w rozmaitych trikach psychologicznych, mających na celu skłonienie klientów do kupna danego produktu. Ogromne napisy „okazja!”, „promocja!”, „najtaniej!” - nierzadko okazują się wystarczające, aby skłonić nas do dokonania zakupu. Zanim damy się porwać perswazji reklamy, powinniśmy chłodno podejść do tej kwestii i zadać sobie kilka pytań: czy ta rzecz jest mi niezbędna? Czy w innym miejscu mogę nabyć ją taniej? Czy w tym wypadku wysoka cena = wysoka jakość?

Zobacz serwis: Reklamacje

Czy wiesz, co jesz?

Wszelkie rodzaje produkcji mają usankcjonowane zasady, których firmy produkujące powinny się trzymać. Wyjątkowo jasno zostało to ustalone m.in. w przypadku produktów spożywczych; istnieją tu normy, regulujące odpowiedni opis produktu. Zgodnie z tymi zasadami, na opakowaniu winny znaleźć się następujące informacje:

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Myloview.pl

Fachowcy branży designu wnętrzarskiego, postanowili stworzyć miejsce dla użytkowników internetu, które pozwoli na wybór dekoracji ściennej najwyżej jakości - myloview.pl. Platforma artystyczna myloview.pl, to sklep internetowy, który pozwoli Państwu na wyposażenie wnętrz oryginalnymi naklejkami, muralami, fototapetami oraz obrazami.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »