| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Twoje prawa > Bądź świadomym konsumentem

Bądź świadomym konsumentem

Świadomy konsument zna swoje prawa i obowiązki. Jak powinien z nich korzystać, żeby zakupy, których dokonuje były satysfakcjonujące?

„Konsument musi mieć realną możliwość dokonywania świadomego wyboru na rynku. Służy temu rzetelna informacja o cechach i cenach oferowanych towarów, o efektywnych metodach ich użytkowania. Konsument musi znać swoje prawa i obowiązki, w szczególności powinien wiedzieć o procedurach dochodzenia swych praw” - czytamy w katalogu praw konsumenta. Jednak, mimo prawnego uchwalenia podobnych ustaw, kwestię prymarną w świadomym wyborze produktów powinna pełnić nasza ostrożność i zasada ograniczonego zaufania.

Kupuj z pomyślunkiem

W czasach ciągłego pośpiechu rzadko zastanawiamy się nad tym, co kupujemy. Sięgamy po upragnioną rzecz, po czym jak najszybciej udajemy się do kasy. Nie przywiązujemy wagi do sposobu i warunków, w jakich dany produkt został wykonany. Prym wiedzie ilość i cena. Co za tym idzie, coraz rzadziej można napotkać osoby, które nazwać można świadomym konsumentem - kimś, kto nie wykonuje pochopnych zakupów, komu nie jest obojętne pochodzenie produktu. Tak naprawdę, wystarczy chwila uwagi i zastanowienia, aby uniknąć wspierania firm, które przy produkcji nie stronią od wyrządzania krzywdy - czy to ludziom, nie zapewniając im godziwych warunków pracywynagrodzenia, czy zwierzętom, testując na nich swoje utwory. Jak widać, świadomość zakupu jest zatem dobra nie tylko dla nas, ale i dla wielu innych istnień…

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

Co należy wiedzieć, aby uniknąć marketingowych pułapek?

Z dystansem do reklamy

Świadomy konsument powinien, przede wszystkim, z dużą ostrożnością podchodzić do sposobów zachęceń, jakie stosuje współczesny sprzedawca. Nie od dziś wiadomo, że reklama specjalizuje się w rozmaitych trikach psychologicznych, mających na celu skłonienie klientów do kupna danego produktu. Ogromne napisy „okazja!”, „promocja!”, „najtaniej!” - nierzadko okazują się wystarczające, aby skłonić nas do dokonania zakupu. Zanim damy się porwać perswazji reklamy, powinniśmy chłodno podejść do tej kwestii i zadać sobie kilka pytań: czy ta rzecz jest mi niezbędna? Czy w innym miejscu mogę nabyć ją taniej? Czy w tym wypadku wysoka cena = wysoka jakość?

Zobacz serwis: Reklamacje

Czy wiesz, co jesz?

Wszelkie rodzaje produkcji mają usankcjonowane zasady, których firmy produkujące powinny się trzymać. Wyjątkowo jasno zostało to ustalone m.in. w przypadku produktów spożywczych; istnieją tu normy, regulujące odpowiedni opis produktu. Zgodnie z tymi zasadami, na opakowaniu winny znaleźć się następujące informacje:

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Anna Mrugas

ekspert z zakresu prawa pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »