| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Twoje prawa > Czy reklama w ulotce jest ofertą?

Czy reklama w ulotce jest ofertą?

Każdego dnia stykamy się z reklamą, czy to w postaci ogromnego plakatu, wręczonej nam ulotki czy też w formie gazetki dostarczonej pocztą. Firmy prześcigają się w promocjach w celu zwabienia jak największej ilości klientów. Jednak czy na podstawie przeczytanej reklamy możemy domagać się sprzedaży określonego towaru w promocyjnej cenie?

Aby odpowiedzieć na postawione pytanie należy zapoznać się z pojęciem oferty oraz ustalić, czym jest reklama w rozumieniu prawa.

Oferta

Kodeks cywilny opisuje ofertę jako oświadczenie woli zawarcia umowy złożone drugiej stronie, które określa istotne postanowienia tej umowy. Istotnymi elementami umowy sprzedaży będą określenie towaru, pozwalające go bez problemu zidentyfikować oraz wskazanie ceny. Oferent jest związany ofertą (ma obowiązek zawarcia umowy) przez czas, który wyznaczył drugiej stronie na udzielenie odpowiedzi. Jeżeli terminu nie wyznaczono, ofertę złożono w obecności drugiej strony lub za pośrednictwem środka porozumiewania się na odległość (telefon, Internet), oferta jest wiążąca, gdy druga strona przyjmie ją niezwłocznie.

Oferta może być skierowana do indywidualnie określonego podmiotu, do grupy podmiotów lub do ogółu. W obrocie konsumenckim najczęściej mamy do czynienia z ofertą skierowaną do bliżej nieokreślonego kręgu odbiorców. Art. 543 kodeksu cywilnego określa, że wystawienie rzeczy w miejscu sprzedaży na widok publiczny z oznaczeniem ceny uważa się za ofertę sprzedaży. Sprzedawca, który złożył ofertę w miejscu sprzedaży ma prawny obowiązek zawrzeć z konsumentem umowę na warunkach określonych w ofercie, także wtedy, gdy zamieścił przez pomyłkę zaniżoną cenę.

Zobacz też: Co jest ofertą

Reklama

W odniesieniu do reklam kodeks cywilny przewiduje jednak pewien wyjątek. Art. 71 KC mówi, że ogłoszenia, reklamy, cenniki i inne informacje, skierowane do ogółu lub do poszczególnych osób, poczytuje się w razie wątpliwości nie za ofertę, lecz za zaproszenie do zawarcia umowy. Kusząca promocja na markowe jeansy opisana w ulotce reklamowej jest zatem jedynie propozycją, zaproszeniem do zawarcia umowy i nie możemy mieć pewności, tak jak w przypadku oferty, że zawrzemy umowę na atrakcyjnych warunkach wskazanych w reklamie.

Zobacz serwis: Konsument - usługi

Podstawa prawna:

ustawa z dnia 33 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Dariusz Mojecki Kancelaria Radcy Prawnego

Kompleksowa pomoc prawna dla przedsiębiorców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »