| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Twoje prawa > Zakaz reklamowania napojów alkoholowych

Zakaz reklamowania napojów alkoholowych

Zastanawiająca jest kwestia reklam alkoholu. Generalnie obowiązuje zakaz tego typu reklam, ale dlaczego w TV tak często oglądamy reklamy piwa? Przecież to napój alkoholowy.

Zgadza się w Polsce obowiązuje zakaz reklamowania alkoholu. Piwo jednak jest wyjątkiem. Zakaz reklamy alkoholu w odniesieniu do piwa ma charakter względny – odnosi się tylko do określonych środków przekazu i określonych treści wyrażonych w reklamie. Warunki, pod jakimi dozwolona jest reklama i promocja piwa, są wymienione w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Zobacz też: Alkohol w Internecie

Oto przykłady:

  • Reklama i promocja piwa jest dozwolona pod warunkiem, że nie jest skierowana do dzieci i młodzieży. Nie może więc zawierać żargonu używanego przez młodzież ani np. korzystać z estetyki komiksu. W reklamach i promocji piwa nie mogą brać udziału osoby niepełnoletnie.
  • Akcje promocyjne piwa nie mogą sugerować, że piwo warunkuje osiągnięcie sukcesu życiowego lub zawodowego. Reklamy nie mogą również być budowane na podstawie kojarzenia piwa z atrakcyjnością seksualną, relaksem, wypoczynkiem, sprawnością fizyczną, nauką, pracą ani zdrowiem.
  • Ustawa określa również czas, miejsca i nośniki, na których reklama i promocja piwa nie jest dozwolona. W telewizji, radiu, kinie i teatrze reklamy piwa mogą pojawiać się od godziny 20 do 6 rano. Wyjątek stanowią reklamy piwa prowadzone przez organizatorów imprezy sportu wyczynowego lub profesjonalnego, ale reklamy mogą pojawiać się tylko w trakcie trwania tej imprezy. Nie można prowadzić reklamy bądź promocji piwa na kasetach video lub innych nośnikach, w prasie młodzieżowej i dziecięcej, na okładkach dzienników i czasopism.
  • Nowością jest złagodzony zakaz umieszczania reklam piwa na słupach i tablicach reklamowych. Obecnie reklamy takie są dopuszczane pod warunkiem, że 20% powierzchni przeznaczonej na reklamę zajmą wyraźne i czytelne napisy o szkodliwości spożycia alkoholu lub o zakazie sprzedaży alkoholu małoletnim. Wygląd napisów na reklamach zostanie ustalony w rozporządzeniu ministra zdrowia.
  • Firmy produkujące piwo mogą sponsorować imprezy sportowe, koncerty muzyczne oraz inne imprezy masowe, ale informowanie o sponsorowaniu musi być prowadzone według określonych w ustawie zasad. Producenci mogą umieszczać wewnątrz dzienników i czasopism, na zaproszeniach, biletach, plakatach, produktach i tablicach informacyjnych związanych z określoną imprezą swoją nazwę oraz znak towarowy. Informowanie o sponsorowaniu może także być prowadzone w radiu i telewizji, ale musi być ograniczone do podania jedynie nazwy producenta lub jego znaku towarowego. Ponadto informacja ta nie może być prezentowana przez osobę fizyczną lub z wykorzystaniem wizerunku postaci ludzkiej.

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

Podstawa prawna:

ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Czego dotyczy zakaz reklamowania alkoholu?
Czego dotyczy zakaz reklamowania alkoholu?

CIT 2018. Komentarz299.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Warchoł

Prawnik, ekspert w dziedzinie postępowania egzekucyjnego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od www.infor.pl/prawo
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK