| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Twoje prawa > Co może rzecznik konsumentów?

Co może rzecznik konsumentów?

Wielu z nas tak naprawdę nie wie do czego władny jest rzecznik konsumentów. Sprawdź jakie ma kompetencje i w jakich sprawach możesz się do niego zgłaszać.

Rzecznik konsumentów jest powoływany przez radę miasta lub właściwego powiatu i posiada kompetencje określone w ustawie. Należą do nich m.in.:

  • udzielanie bezpłatnych porad i informacji – mogą być one udzielane telefonicznie, osobiście albo za pomocą poczty elektronicznej. W samej Warszawie w 2008 r. skorzystało z tej pomocy prawie 25 tys. osób i udzielono prawie 11 tys. porad i informacji;
  • występowanie do przedsiębiorców w imieniu i na rzecz konsumenta – ma to na celu przede wszystkim polubowne zakończenie sporu na linii przedsiębiorca - konsument;
  • wytaczanie powództw na rzecz konsumentów oraz wstępowanie, za ich zgodą, do toczącego się postępowania sądowego;
  • składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów.

Zobacz: Czy rzecznik może wnieść pozew w imieniu konsumenta?

Z czym mamy problem

Według miejskiego rzecznika konsumentów w Warszawie najwięcej problemów konsumenci mają z różnego rodzaju usługami. Dotyczy to głównie:

  • odbiorców usług telekomunikacyjnych, którzy skarżą się na to, że operatorzy telekomunikacyjni nie wykonują umów w sposób należyty, np. naliczają kwotę wg niewłaściwego cennika, mają miejsce przerwy w świadczeniu usługi, zapisy regulaminów i umów są sprzeczne z prawem;
  • usług deweloperskich, gdzie bardzo często stosowane są w umowach niedozwolone klauzule umowne, deweloperzy nie dotrzymują terminów oddawania nieruchomości do użytku, zdarzają się przypadki nakłaniania konsumentów do podpisywania aneksów do umów na niekorzystnych dla nich warunkach;
  • usług turystycznych, w przypadku których często można spotkać się z niską jakością wykonywanych usług, zmianą warunków umowy już po jej rozpoczęciu na usługę o gorszym standardzie, podwyższeniem ceny za wycieczkę ze względu na wzrost cen paliw bez udokumentowania tego.

Zobacz: Czy można złożyć reklamację w innym sklepie?

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Bartosz Michałek

Ekspert w zakresie finansów osobistych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »