| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Twoje prawa > Co może rzecznik konsumentów?

Co może rzecznik konsumentów?

Wielu z nas tak naprawdę nie wie do czego władny jest rzecznik konsumentów. Sprawdź jakie ma kompetencje i w jakich sprawach możesz się do niego zgłaszać.

Rzecznik konsumentów jest powoływany przez radę miasta lub właściwego powiatu i posiada kompetencje określone w ustawie. Należą do nich m.in.:

  • udzielanie bezpłatnych porad i informacji – mogą być one udzielane telefonicznie, osobiście albo za pomocą poczty elektronicznej. W samej Warszawie w 2008 r. skorzystało z tej pomocy prawie 25 tys. osób i udzielono prawie 11 tys. porad i informacji;
  • występowanie do przedsiębiorców w imieniu i na rzecz konsumenta – ma to na celu przede wszystkim polubowne zakończenie sporu na linii przedsiębiorca - konsument;
  • wytaczanie powództw na rzecz konsumentów oraz wstępowanie, za ich zgodą, do toczącego się postępowania sądowego;
  • składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów.

Zobacz: Czy rzecznik może wnieść pozew w imieniu konsumenta?

Z czym mamy problem

Według miejskiego rzecznika konsumentów w Warszawie najwięcej problemów konsumenci mają z różnego rodzaju usługami. Dotyczy to głównie:

  • odbiorców usług telekomunikacyjnych, którzy skarżą się na to, że operatorzy telekomunikacyjni nie wykonują umów w sposób należyty, np. naliczają kwotę wg niewłaściwego cennika, mają miejsce przerwy w świadczeniu usługi, zapisy regulaminów i umów są sprzeczne z prawem;
  • usług deweloperskich, gdzie bardzo często stosowane są w umowach niedozwolone klauzule umowne, deweloperzy nie dotrzymują terminów oddawania nieruchomości do użytku, zdarzają się przypadki nakłaniania konsumentów do podpisywania aneksów do umów na niekorzystnych dla nich warunkach;
  • usług turystycznych, w przypadku których często można spotkać się z niską jakością wykonywanych usług, zmianą warunków umowy już po jej rozpoczęciu na usługę o gorszym standardzie, podwyższeniem ceny za wycieczkę ze względu na wzrost cen paliw bez udokumentowania tego.

Zobacz: Czy można złożyć reklamację w innym sklepie?

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Green OK

Producent biologicznie aktywnych oraz przyjaznych dla środowiska ekologicznych nawozów.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »