| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Twoje prawa > Zakupy przez Internet - poradnik

Zakupy przez Internet - poradnik

Internet jest bardzo pomocnym narzędziem w robieniu zakupów. W ten sposób można zaoszczędzić czas oraz pieniądze. Niestety niekiedy robienie zakupów za pośrednictwem Internetu niesie za sobą duże ryzyko. Poradnik pomoże Ci wystrzec się najważniejszych błędów, zwrócić uwagę na najistotniejsze problemy. Wskaże Ci jakie masz prawa i obowiązki.

6. Najczęściej spotykane problemy

Zakupy za pośrednictwem Internetu pomimo tego, iż są bardzo wygodną formą naby-wania towarów, to niestety czasem przysparzają problemów.

Zdarza się, iż przedsiębiorcy nie respektują prawa do odstąpienia od umowy i wskazują kon-sumentom okoliczności, które rzekomo to prawo wyłączają lub ograniczają.

Do najczęściej występującego problemu należy informowanie konsumentów, iż towar roz-pakowany nie podlega zwrotowi.

Zgodnie z przepisami zakupiony przedmiot ma zostać zwrócony w stanie niezmienionym, chyba że zmiana nastąpiła w granicach zwykłego zarządu. Oznacza to, że rzecz nie może no-sić śladów użytkowania, natomiast rozpakowanie czy nawet uruchomienie stanowią zwykłe czynności, które umożliwiają konsumentowi podjęcie decyzji, czy dany towar spełnia jego oczekiwania.

Pan Marcin zakupił przez Internet laptopa. Wybrał model z wbudowaną kamerą, ponieważ chciał mieć stały kontakt z przyjaciółmi poznanymi za granicą. Przesyłkę otrzymał już po 5 dniach. Pan Marcin rozpakował komputer i uruchomił go chcąc sprawdzić czy wszystko pra-widłowo funkcjonuje. Zadzwonił również przy pomocy jednego z komunikatów do przyjaciela, by sprawdzić jakość obrazu przekazywanego przez wbudowaną w laptopie kamerę. Niestety okazało się, iż obraz z kamery nie odpowiada oczekiwaniom konsumenta. Pan Marcin znając swoje prawa zapakował komputer i wraz z pisemnym oświadczeniem o odstąpieniu od umowy odesłał do sprzęt do sprzedawcy. Pan Marcin postąpił prawidłowo, gdyż jedynie sprawdził działanie i właściwości towaru, a po stwierdzeniu, iż nie odpowiada on jego oczekiwaniom, nie użytkował go.

Konsument zawsze ma prawo by odstąpić od umowy.

Innymi okolicznościami błędnie powoływanymi przez przedsiębiorców, jako zdarzenia ograniczające prawo odstąpienia od umowy, są: odbiór osobisty oraz promocja. Żadna ze wskazanych sytuacji nie pozbawia konsumenta możliwości zwrotu towaru.

Janina H. kupiła w sklepie internetowym telewizor. Gdy okazało się, iż magazyn, z którego wysyłane są towary, znajduje się na sąsiedniej ulicy, zdecydowała się odebrać sprzęt osobi-ście. Odebrała towar, a po 3 dniach okazało się, iż syn chcąc zrobić niespodziankę kupił kon-sumentce taki sam telewizor. Pani Janina postanowiła, iż skorzysta z prawa do odstąpienia od umowy i tak też zrobiła.

Konsumentka miała pełne prawo, by od umowy odstąpić, gdyż umowa została zawarta za pośrednictwem Internetu.

Problemem, który również często dotyka konsumentów, jest żądanie przez przedsiębiorców zapłaty odstępnego lub przepadek zaliczki w przypadku rezygnacji z zawartej umowy. Ta-kie żądania nie posiadają podstawy prawnej, a przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić kon-sumentowi całą wpłaconą przez niego sumę.

Pan Adam nabył w Internecie aparat fotograficzny. Umówił się ze sprzedawcą, iż wpłaci 200 zł zaliczki a resztę kwoty dopłaci po realizacji zamówienia. Wszystko przebiegło prawidłowo, jednak po otrzymaniu przesyłki konsument stwierdził, że nie potrzebuje zakupionego aparatu. Wysłał sprzęt wraz z oświadczeniem o odstąpieniu od umowy do sprzedawcy. Po czternastu dniach otrzymał zwrot pieniędzy pomniejszony jednak o kwotę wpłaconej zaliczki. Zdenerwowany zadzwonił do przedsiębiorcy z żądaniem wyjaśnienia sprawy. Sprzedawca tłumaczył, iż ma prawo zatrzymać zaliczkę, gdyż odstąpienie od umowy przez konsumenta naraziło go na pewne niedogodności.

Przedsiębiorca nie ma racji. W przypadku odstąpienia od umowy w 10-dniowym terminie konsumentowi należy się zwrot całej wpłaconej kwoty.

Opóźnienia w realizacji zamówienia, jak również nieterminowe zwroty pieniędzy w przy-padku odstąpienia od umowy stanowią także dość powszechnie występujące problemy. Wy-konanie umowy z opóźnieniem może rodzić odpowiedzialność odszkodowawczą przedsię-biorcy, jeżeli w związku z jego zwłoką konsument poniósł szkodę materialną.

Odstąpienie przez konsumenta od umowy oznacza, iż przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić mu wpłacone pieniądze w terminie do 14 dni. Nieterminowy zwrot środków uprawnia kon-sumenta, który dokonał przedpłaty do żądania odsetek ustawowych od dnia jej dokonania. Aby uchronić się od wskazanego problemu, konsument może wysłać zwracany towar za pobraniem.

Pan Jan zakupił przez Internet pralkę. Umówił się z przedsiębiorcą, iż przesyłka zostanie do-starczona w ciągu 7 dni. Zamówiony towar nie nadszedł jednak terminowo i w rezultacie Pan Jan otrzymał pralkę po upływie 20 dni. W tym czasie wykonał kilka rozmów telefonicznych z przedsiębiorcą w celu wyjaśnienia przyczyn opóźnienia.

Ze względu na to, iż przedsiębiorca nie wywiązał się prawidłowo z zawartej umowy, konsu-ment może dochodzić odszkodowania. Wysokość odszkodowania wyznaczać będzie koszt po-łączeń telefonicznych wykonanych do przedsiębiorcy.

Pan Paweł skorzystał z prawa odstąpienia od umowy w terminie 10 dni. Wysłał do przedsiębiorcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy wraz z zakupionym towarem. Pan Paweł znając swoje prawa oczekiwał przez 14 dni na zwrot wpłaconych środków. Gdy po upływie miesiąca pieniądze wciąż nie zostały zwrócone, konsument wysłał do przedsiębiorcy wezwanie do ich zwrotu.

Ponieważ konsument dokonał wpłaty przed otrzymaniem zamówionego towaru może, również ubiegać się o zwrot odsetek ustawowych liczonych od dnia wpłacenia środków na konto przedsiębiorcy.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Radosław Zarzeczny

PR & Account Executive

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »