| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Twoje prawa > Z jakimi sprawami można zwracać się do Rzecznika Praw Konsumentów?

Z jakimi sprawami można zwracać się do Rzecznika Praw Konsumentów?

Udzielanie bezpłatnych porad prawnych, wystosowanie pozwów czy przeprowadzanie interwencji to tylko niektóre z zadań, w jakich mogą pomóc konsumentom powiatowi (miejscy) rzecznicy. Wkraczają wszędzie tam, gdzie naruszone zostają indywidualne prawa konsumentów.

Z rzecznikiem konsumentów stosunek pracy nawiązuje starosta lub w miastach na prawach powiatu prezydent miasta i tym podmiotom rzecznik jest podporządkowany. Stanowisko pełnić to może osoba posiadająca wyższe wykształcenie, w szczególności prawnicze lub ekonomiczne, i co najmniej pięcioletnią praktykę zawodową. Rzecznika wyodrębnia się organizacyjnie w strukturze starostwa powiatowego (urzędu miasta), a w powiatach powyżej 100 tys. mieszkańców i w miastach na prawach powiatu rzecznik konsumentów może wykonywać swoje zadania przy pomocy wyodrębnionego biura.

W czym może pomóc rzecznik? 

Rzecznik Praw Konsumentów świadczy bezpłatne porady i informacje prawne, występuje do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów, za jego pośrednictwem można także składać wnioski w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w danym zakresie. Udziela także pomocy przy dochodzeniu roszczeń na drodze sądowej, wytacza powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępuje, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów. W sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów jest oskarżycielem publicznym. Przedsiębiorca, do którego zwrócił się rzecznik konsumentów, ma obowiązek udzielić rzecznikowi wyjaśnień i informacji będących przedmiotem wystąpienia oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika.

POLECAMY: E - wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Rzecznicy konsumentów podejmują sprawy z zakresu: sprzedaży konsumenckiej (np. w przypadku kupna uszkodzonego telewizora w sklepie elektronicznym, gdzie sprzeczne interesy konsumenta i sprzedającego nie pozwalają na wypracowanie stanowiska zadowalającego obie strony. Do tej kategorii zalicza się także zakupy dokonane poza lokalem przedsiębiorstwa np. nabycie części do roweru przez Internet); usługi telekomunikacyjne (te można podzielić według następujących kryteriów: usługi telefoniczne polegające głównie na uzyskaniu połączeń głosowych - rozmowa telefoniczna oraz połączeń typu SMS, faks; usługi dostępu do Internetu polegające głównie na uzyskaniu dostępu do zasobów sieci www; usługi dostarczenia sygnału TV mające na celu głównie na dostarczeniu programów telewizyjnych w technologii kablowej oraz telewizji satelitarnej. W takiej sytuacji przedmiotem skargi może być np. odmowa połączenia przez operatora kablowego, naliczenie rachunku za telefon przez operatora w kwocie znacznie przewyższającej tą zawartą w umowie); usługi turystyczne (np. biuro podróży nie zapewnia standardów hotelowych, odbiegając tym samym od początkowego zobowiązania,), przewozowe (wadliwości związane z  przewozem osób - i ewentualnie bagażu - oraz umowy przewozu przesyłek towarowych - zwanych także często usługami kurierskimi).

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

MADEJCZYK KANCELARIA PRAWNA Sp. k.

Kancelaria Prawna Madejczyk świadczy usługi w zakresie obsługi klientów biznesowych i indywidualnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od www.infor.pl/prawo
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK