| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Twoje prawa > Uczestnicy rynku konsumenckiego

Uczestnicy rynku konsumenckiego

Często mamy wrażenie, że każdy kto nabywa jakieś dobra materialne, jest stroną umowy cywilnoprawnej, powinien nazywać się konsumentem. Niestety nie wszyscy uczestnicy rynku konsumenckiego mają takie same prawa i obowiązki.

Kim jest  konsument?

Konsumentem jest osoba fizyczna, która dokonuje czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością zawodową bądź gospodarczą.

Mimo, iż powszechnie posługujemy się tą nazwą w odniesieniu do każdego nabywcy towaru bądź usługi, to nie jest to zgodne z przepisami prawa. Konsumentem nie jest np. spółka prawa handlowego zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym, jak również jednoosobowa firma zarejestrowana w ewidencji działalności gospodarczej. Rozmiar obrotu rocznego firmy ani kontakty biznesowe nie mają w tym przypadku znaczenia. Oba te podmioty w świetle prawa są uznawane jako przedsiębiorcy i nie mogą korzystać z uprawnień przeznaczonych tylko dla konsumentów.

Uprawnienia konsumenta nie przysługują przedsiębiorcy

Ma to ogromne znaczenie np. gdy chcemy złożyć reklamacje na zakupiony towar. Osoba, która zakupiła jakąś rzecz dla własnego użytku, nie związanego z prowadzoną przez nią działalnością zawodową bądź gospodarczą zawsze może dochodzić swych roszczeń z dwóch podstaw prawnych: ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej albo gwarancji. W przypadku przedsiębiorcy ustawa o sprzedaży konsumenckiej nie będzie miała zastosowania (stosuje się przepisy odnośnie rękojmi za wady uregulowane w kodeksie cywilnym).

Sprzedaż bezpośrednia

Trzeba też zwrócić uwagę na fakt, że roszczenia konsumenta do przedsiębiorcy oraz przedsiębiorcy do innego przedsiębiorcy (obrót profesjonalny) różnią się nieco chociażby ze względu na ich kolejność.

Jeżeli firma X kupuje na fakturę jakiś towar po to, aby go wykorzystywać w ramach prowadzonej przez nią działalności może, w przypadku wadliwego towaru zwrócić się do sprzedawcy z żądaniem odstąpienia od umowy albo obniżenia ceny. Chyba, że sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz wolną od wad albo niezwłocznie wady usunie. Ma też inną możliwość, może złożyć reklamacje do serwisu, jeśli oczywiście gwarancja na tą rzecz została udzielona. Jeżeli natomiast Pan Kowalski pójdzie do sklepu zakupić sprzęt gospodarstwa domowego i okaże się, że nie ma cech jakie towar tego rodzaju powinien posiadać albo nie nadaje się do celu do jakiego jest przeznaczony to może zgłosić się do sprzedawcy i złożyć reklamacje na towar niezgodny z umową. Pamiętać należy o tym, że konsument w pierwszej kolejności ma prawo zażądać naprawy albo wymiany towaru, a następnie obniżenia ceny albo odstąpienia od umowy.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Fundacja ITAKA

Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »