| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Prawa pacjenta > Jakie pacjent ma prawa?

Jakie pacjent ma prawa?

Prawa pacjenta są określone w różnych aktach prawnych. Pacjenci mają prawo do uzyskania świadczeń medycznych, wykonywanych z należytą starannością. W każdej sytuacji mają prawo do informacji i zasięgnięcia drugiej opinii lekarskiej.

Prawa pacjenta wynikają z rozmaitych aktów prawnych, od Konstytucji począwszy. Regulacje dotyczące uprawnień pacjenci znajdą również w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, w ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, czy wreszcie w ustawie o zakładach opieki zdrowotnej.

Podstawowym prawem każdego pacjenta jest prawo do świadczeń zdrowotnych, które powinny być udzielane z należytą starannością, jak również powinny odpowiadać wymogom aktualnej wiedzy medycznej.

Z uprawnienia tego bynajmniej nie wynika obowiązek świadczenia opieki natychmiastowej. Powszechność publicznej opieki zdrowotnej, a także ograniczenia finansowe oraz rzeczywiste skazują system służby zdrowia na funkcjonowanie w warunkach ograniczonej dostępności do świadczeń.

Z tego też względu uprawnienia pacjenta nie rozciągają się na prawo do natychmiastowego dostępu do świadczeń. Niemniej jednak każdy pacjent ma prawo do korzystania z rzetelnej, opartej na kryteriach medycznych listy oczekujących. Oznacza to, że dostępność do świadczeń nie może być reglamentowana na podstawie przesłanek innych, niż obiektywne oraz medyczne. W szczególności nie można regulować dostępności w oparciu o kryteria takie jak płeć, rasa, wyznanie itd.

Zobacz serwis: Prawa pacjenta

Otrzymując świadczenia medyczne jednym z podstawowych praw pacjenta jest prawo do rzetelnej informacji. Wiąże się to tak z informacją na temat przysługujących praw, jak również do informacji dotyczącej swojego stanu zdrowia. Prawo do informacji nie określa tylko zakresu treściowego, lecz również i jakościowy, jako że tak podana informacja ma być dla niego jasna i zrozumiała.

Lekarz ma obowiązek poinformować pacjenta o stanie zdrowia w sposób jasny i dla niego zrozumiały. Obowiązek ten nie jest realizowany jednorazowo, a pacjenta ma prawo do uzyskania odpowiedzi na dalsze wątpliwości.

Z prawem do informacji wiąże się również możliwość zażądania drugiej opinii medycznej dotyczącego własnego przypadku, jak również dostępu do dokumentacji medycznej.

Zobacz: Portal Zdrowie

Co jednak najistotniejsze, to pacjent jest dysponentem własnego losu, a to oznacza, że ma on prawo do decydowania co do dalszego leczenia. Przejawia się to w obowiązku uzyskania zgody pacjenta na zastosowanie danego leczenia.

Przedstawione wyżej prawa są jedynie częścią ogółu uprawnień, jakimi dysponuje pacjent korzystający ze świadczeń opieki zdrowotnej.

Zadaj pytanie: Forum

Źródło: nfz.gov.pl

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Jacek Adamczak

Ekspert z zakresu podatków i rachunkowości

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »