| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Prawa pacjenta > Jak można reklamować leki?

Jak można reklamować leki?

Głównym źródłem przychodów koncernów farmaceutycznych staje się sprzedaż leków bez recepty, napędzana poprzez reklamy w telewizji, radiu i Internecie. Reklama leków na receptę jest zakazana w przekazie publicznym i przez to skierowana jest głownie do lekarzy.

Reklama skierowana do konsumentów

Najważniejszym wymogiem reklamy produktu leczniczego jest niewprowadzanie odbiorcy w błąd. Reklama musi obiektywnie przedstawić produkt oraz wskazać jego dawkowanie. Zabronione jest oferowanie korzyści w związku z udowodnieniem zakupu konkretnego produktu leczniczego. Reklama kierowana do pacjentów musi zawierać charakterystyczne ostrzeżenie o zapoznaniu się z treścią ulotki dołączonej do opakowania bądź skonsultowania się z lekarzem lub farmaceutą przed użyciem leku.

Zobacz: Jakie wymagania musi spełnić sprzęt medyczny?

Zakazana emisja publiczna

W przekazie kierowanym do konsumentów zakazane jest reklamowanie produktów leczniczych wydawanych na receptę. Zakazane jest również reklamowanie specyfików zawierających substancje psychotropowe, środki odurzające oraz środki niedopuszczone do obrotu w Polsce.

Reklama skierowana do lekarzy

W tym miejscu warto wspomnieć o formach reklam skierowanych głównie do lekarzy wystawiających recepty, aptek, czy hurtowni farmaceutycznych. Reklamą będzie, zatem sponsorowanie przez koncerny farmaceutyczne spotkań promocyjnych dla lekarzy, konferencji naukowych, czy dostarczanie próbek leków czy gadżetów z nimi związanych.

Zobacz: Darmowa porada prawna

Zakazana jest reklama polegająca na wręczeniu lekarzom korzyści materialnych za przepisywanie danego produktu leczniczego.

Reklama skierowana do lekarzy musi spełniać specyficzne wymogi. Ze względu na to, że chodzi tu przede wszystkim o reklamę specyfików wydawanych na receptę, reklama musi zawierać szczegółowe dane o produkcie. Reklama powinna zawierać nazwę produktu leczniczego i nazwę powszechnie stosowaną. Musi także podawać skład specyfiku, w szczególności skład ilościowy i jakościowy substancji czynnych. Zawiera ona wskazania dotyczące dawkowania, działań niepożądanych oraz ostrzeżenia dotyczące stosowania.

Reklama produktu leczniczego powinna dostarczać informacji na temat podmiotu odpowiedzialnego za wprowadzenie leku na rynek oraz numer pozwolenia na dopuszczenie produktu leczniczego do obrotu.

Zobacz serwis: Prawa pacjenta

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Anna Gąsecka

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »