| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Prawa pacjenta > System opieki zdrowotnej w Szwecji

System opieki zdrowotnej w Szwecji


Osoby, które chcę zamieszkać i pracować w Szwecji muszą liczyć się z tym, że będą potrzebowały pomocy lekarskiej. Warto zapoznać się podstawowymi zasadami jej udzielania.


Szwedzka służba zdrowia przede wszystkim tym się różni od polskiej, że jest zdecentralizowana. Oznacza to, że jest ona finansowana przez samorządy lokalne, a nie tak jak w Polsce – z budżetu państwa i Narodowego Funduszu Zdrowia.
Podstawowym miejscem, gdzie możemy uzyskać pomoc medyczną jest przychodnia rejonowa. Udajemy się tam, kiedy wiemy, że nie potrzebujemy hospitalizacji.

Przychodnia rejonowa ma obowiązek udzielić nam pomocy w dniu, w którym się zgłosimy, a na wizytę u specjalisty nie możemy czekać dłużej jak 3 miesiące.

W systemie opieki ambulatoryjnej funkcjonują także:

  1. rejonowe przychodnie dla dzieci, których zadaniem jest zapewnienie dzieciom bezpłatnej
  2. opieki medycznej oraz szczepień,
  3. szkolne przychodnie zdrowia dla uczniów,
  4. przychodnie dla przyszłych matek, zapewniające opiekę położnych i lekarzy w okresie ciąży.

Oprócz lokalnych przychodni, w Szwecji często spotykana jest sytuacja, że pracodawca zapewnia opiekę medyczną, słabiej rozwinięty jest sektor prywatny.

W Szwecji, aby skorzystać z porady specjalisty nie trzeba – tak jak Polsce – uzyskać skierowania od lekarza internisty.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Kotzian

Absolwentka Filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim i Zarządzania mediami w Wyższej Szkole Biznesu – National Louis University. Tematyką HR i komunikacji zajmuje się od 2000 r., a od 2008 r. współpracuje z klientami w obszarze employer brandingu. Kieruje projektami badań wizerunku, w tym identyfikacji EVP, tworzy i realizuje strategie wizerunkowe dla dużych firm polskich i międzynarodowych. Wspiera procesy komunikacji w trakcie zmian organizacyjnych. W ramach Bernard Hodes Global Network współpracuje z ekspertami employer brandingu na całym świecie. Interesuje się różnymi obliczami różnorodności i prowadzi badania na temat wpływu diversity na wizerunek pracodawcy. Jest doświadczonym prelegentem, autorką wielu publikacji z dziedziny employer brandingu, komunikacji, HR i rynku pracy.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »