| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Prawa pacjenta > Łamanie praw pacjenta

Łamanie praw pacjenta

Każdy z nas był, jest lub najprawdopodobniej będzie pacjentem korzystającym ze świadczeń zdrowotnych i bezpłatnej opieki lekarskiej. Jak dochodzić swoich praw kiedy mamy do czynienia z łamaniem praw pacjenta?

W przypadku tzw. zdarzenia medycznego czyli  zakażenie pacjenta biologicznym czynnikiem chorobotwórczym, uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia pacjenta albo śmierć pacjenta będącego następstwem niezgodnych z aktualną wiedzą medyczną:

1) diagnozy, jeżeli spowodowała ona niewłaściwe leczenie albo opóźniła właściwe leczenie, przyczyniając się do rozwoju choroby,2) leczenia, w tym wykonania zabiegu operacyjnego,
3) zastosowania produktu leczniczego lub wyrobu medycznego,

pacjent lub jego spadkobiercy mogą: wszcząć sprawę sądową albo uruchomić tryb komisyjny przed komisją ds. orzekania o zdarzeniach medycznych.

Zobacz: Konsultant w ochronie zdrowia - nowe wymagania

Uważajmy na specyfikę postępowania przed Komisją. Utworzono je aby usprawnić trwający niekiedy latami proces dochodzenia zadośćuczynienia przez poszkodowanych pacjentów przed sądami powszechnymi.  Oczywiście konieczne jest wystąpienie zdarzenia medycznego i powzięcie decyzji : wszczynać sprawę sądową czy uruchomić tryb komisyjny. Decyzja co do drugiego rozwiązania nie oznacza, że zamykamy sobie drogę sądową.  Postępowanie komisyjne może bowiem nie pozostać rozstrzygnięte. Wtedy możemy sprawę skierować do sądu. Także w trakcie postępowania komisyjnego możemy zdecydować, że chcemy aby sprawę rozpoznał jednak sąd. Nie będziemy mogli żądać jednak rozstrzygnięcia sprawy na drodze sądowej jeżeli poszkodowany lub jego spadkobierca przyjmie odszkodowanie na drodze komisyjnej.

Postępowanie komisyjne rozpoczyna się przez złożenie wniosku o ustalenie zdarzenia medycznego. Jest na to rok od dnia, w którym wnioskodawca dowiedział się o zakażeniu, uszkodzeniu ciała lub rozstroju zdrowia albo w którym pacjent zmarł. W żadnym wypadku jednak nie można przekroczyć terminu 3 lat od dnia, w którym nastąpiło samo zdarzenie medyczne. Wnioskujący określ kwotę , której się domaga.

Wniosek trafia do prowadzącego szpital, a także do jego ubezpieczyciela. Powinni oni przekazać komisji swoje stanowisko w ciągu 30 dni. Nieprzedstawienie go oznacza pełną akceptację wniosku poszkodowanego lub jego spadkobiercy. Po otrzymaniu stanowiska prowadzącego szpital i jego ubezpieczyciela komisja zawiadamia ich oraz wnioskodawcę, o terminie swojego posiedzenia - a potem orzeka o zdarzeniu medycznym albo o jego braku. Wszystko powinno zamknąć się w ciągu czterech miesięcy od dnia złożenia wniosku.

Czy można się dowołać?

Tak. Zarówno od orzeczenia o braku zdarzenia medycznego, jak i od orzeczenia o zdarzeniu medycznym służy wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Od ponownej decyzji komisji można jeszcze spróbować skargi o stwierdzenie jej niezgodności z prawem, jeżeli któraś ze stron dopatrzyła się nieprawidłowości w samym postępowaniu komisji.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Stucke

Kancelaria Prawa Pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »